Is het normaal dat je aangekeken wordt?

Als eerst wil ik beginnen met dat ik aan ocd lijd.
Door mijn ocd ben ik in een jaar of 3 geleden in situatie terecht gekomen dat ik denk dat ik iemand wat aan heb gedaan, ik had 3 jaar geleden wat te veel gedronken waardoor ik stukken ben kwijt geraakt van de avond. Als ocd”er wil je altijd alle antwoorden hebben op vragen en wil je altijd zekerheid hebben.
Ik ben zelfs op het politie bureau geweest en gevraagd of er wat op deze avond is gebeurd, ze kunnen niks vinden.
Ik ga 11 maart in behandeling hier voor in het ziekenhuis.

Nu is het zo, steeds als ik op straat loop of ergens ben word ik vaak aangekeken, waardoor ik bang word dat ik herkent word als dader van deze dronken avond.
Ik weet zeker dat ik niet aangekeken word omdat ik er gek uit zie of whatever, nee ik ben verder gewoon normaal.
Is het normaal gedrag van mensen als je bijvoorbeeld de benzine pomp uitloopt dat je oogcontact hebt met iemand? Ik kijk nu juist naar mensen om te kijken of ik aangekeken word.
Dus is het normaal dat je aangekeken word door mensen?

2 jaar geleden
in: Psyche
2.5K
Pieterke
2 jaar geleden
Ja hoor het is heel normaal dat mensen je aankijken. In mijn buurt groeten mensen elkaar ook geregeld. Dan kijk je elkaar vanzelf aan. Mensen die je aan kijken bedoelen er, op een enkele uitzondering na, verder niets mee.

Antwoorden (1)

Ja, het is volkomen normaal - als in gebruikelijk - om elkaar aan te kijken in de openbare ruimte. Even vluchtig bij het langslopen, eventueel een knikje om te groeten, om te laten merken dat je elkaar gezien hebt.
Heb je de mogelijkheid / durf je om degene met wie je in de situatie zat drie jaar geleden te vragen wat hij/zij zich herinnert? Haar of zijn antwoord zou je misschien gerust kunnen stellen?
2 jaar geleden
Alphennaar
2 jaar geleden
Hallo hanneke bedankt voor je reactie.
Laat ik het zo zeggen, ik was 3 jaar geleden met niemand, ik liep alleen vanaf het feestje naar huis toe, en kan mij nog wel bepaalde dingen herinneren, met name dat ik zo moe was en ergens wilde gaan zitten, maar dit deed ik toen bewust niet want ik had nog mijn werkkleding aan en dacht toen “ik kan hier niet gaan zitten want dan val ik in slaap en gaan mensen misschien naar mijn werkgever mailen dat er iemand dronken op straat zat enzo”
Dus ik ben naar huis gelopen, en toen ik de volgende dag wakker werd kwamen de vragen in mijn op van heb ik niks geks gedaan wat ik niet meer weet, heb ik niks ongepast gedaan toen ik naar huis liep? Dit werd toen een obsessie en zo ben ik een heel verhaal in mijn hoofd gaan creeren zo erg dat ik bang ben iemand iets vreselijks gedaan te hebben wat ik niet meer weet.
Vandaar dat ik steeds bang word als ik aangekeken word op straat, dan denk ik steeds zal die gene mijn herkennen als dader?
tinus1969
2 jaar geleden
Dus, samengevat, je bent bang dat anderen je herkennen als dader van een misdaad die alleen in je hoofd bestaat?
Zou het dan ook kunnen zijn dat anderen je helemaal niet aankijken maar dat je dat ook verzint? Heb je deze zorg met je therapeut gedeeld?
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Beste Alphennaar, ik wilde een vergelijkbare reactie geven als Tinus: je hebt dus geen enkele aanleiding om te denken dat je iemand iets hebt aangedaan, alleen dat je een nacht van de wereld was. Ja, je KUNT dus iemand iets hebben aangedaan, maar het meest waarschijnlijke is dat er niets is gebeurd, en dat het "gebeurde" dus alleen in jouw fantasie bestaat. Akelig genoeg, lijkt me! Het kan bijv. ook zijn dat mensen je aankijken omdat je je schichtig gedraagt, omdat je bang bent aangekeken te worden - en zovoort.... Ik hoop dat je behandeling vruchten gaat afwerpen!