Is dit slaapverlamming?

Haai
Een paar keer permaand heb ik in mijn slaap dat ik er niet meer uit kan komen. Ik ben dan zo moe dat ik mijn ogen niet kan openen en wanneer ik ze een beetje open krijg blijf ik weg vallen. Dit gaat gepaard met nachtmerries dat er mensen door mijn kamer lopen, ik zie dingen over de grond bewegen en in mijn slaap gooi ik mijzelf ook uit me bed met veel kracht en moeite om te zien of het echt is.. ik weet dat ik droom en in mijn hoofd ben ik volledig bij bewustzijn.. ik heb het wanneer ik heeel moe ben stress heb en wanneer ik op mijn rug slaap.. alle tekenen wijzen op slaapverlamming maar ik ben niet wakker en als ik op internet lees zie ik overal staan dat je ogen op dat moment open zijn. Een keer kwam ik er eindelijk uit en stond er een man voor mijn bed toen schrok ik keek ik opzij in mijn spiegel en zag ik een witte vrouw ofzo dat stond te bidden. Ik bleef focussen op dat beeld en langzaam verdween het en was ik weer helder. Niemand snapt mij omdat het niet precies is zoals slaapverlamming en voor mijn gevoel ben ik een halve nacht bezig om wakker te worden.. Nog steeds nu ik dit typ kan ik het nog niet goed uitleggen er gebeuren nog veel meer gekkere dingen.. weet iemand wat het is??
Ik heb extra informatie in een reactie gezet

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
Pieterke
2 jaar geleden
Ik denk dat het door geestelijke overbelasting is aangezien je veel stress hebt. Je hersens kunnen dan gekke dingen gaan doen. Ik heb ook dit soort verschijnselen gekend en die zijn overgegaan toen ik meer rust kreeg.
Je vermoeidheid kan ook met de geestelijke overbelasting, en daardoor niet goed slapen, te maken hebben. Probeer zoveel mogelijk te ontspannen (al zal dat moeilijk zijn). Blijven je k lachten aanhouden neem dan contact op met je huisarts.
SingingCoyote13
2 jaar geleden
kan een psychose zijn, daar hebben ze medicatie tegen. vraag het aan je huisarts als het aanhoudt
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik denk zelf niet dat het met psychoses te maken heeft.. de eerste keer was 4/5 jaar geleden een paar maanden na dat mijn moeder overleed en toen beleefde ik natuurlijk veel stress. Ik had vroeger als kind al nachtangsten(nightterrors)
ik slaapwandelde en ik werd gillend wakker waar ik de volgende dag niets meer van wist.
Dat heb ik gehad tot mijn 10e zoiets ik ben nu 28
Door jullie antwoorden heb ik gezocht naar hypnagoge, slaap hallucinaties. dat begint bij het in slaap vallen, misschien kom ik hier wat verder mee.

Antwoorden (1)

Nee dat klinkt niet als slaapverlamming. Als je gaat slapen gebeuren er twee dingen: je geest valt in slaap en je lichaam gaat op slot. Dit zorgt er onder andere voor dat je in je bed blijft liggen en niet lichamelijk uitvoert wat je droomt. Normaal gesproken gaan lichaam en geest tegelijk in slaap en merk je dat dus niet. Bij slaapverlamming is je lichaam al op slot, maar ben je nog niet in slaap. Je bent dus actief bij bewustzijn, maar kunt je niet bewegen.
Wat jij omschrijft klinkt als iets heel anders, daar moet je echt zo snel mogelijk mee naar je huisarts gaan. Dat klinkt als overbelasting en stress, met als gevolg dat je psyche met je aan de haal gaat, misschien zit je wel tegen een psychose aan. Ga dus echt hulp zoeken, dit los je niet in je eentje op.