Kun je dom worden van dom werk?

Kun je dom worden van dom werk? Als je werk ver onder je niveau doet en de omgeving dat ook is, kun je daar dan 'dommer' van worden?

2 jaar geleden
in: Psyche
2.2K
Ritsuka
2 jaar geleden
Als je geen keuze hebt qua werk, dan kun je zorgen dat je ernaast voldoende uitdaging krijgt. Ik had een tijdje saai pc werk waarbij je geen radio aan mocht en liefst ook niet teveel praten. Toen heb ik veel podcasts en audioboeken geluisterd tijdens de simpele werkzaamheden om het interessant te houden.
jc54
2 jaar geleden
Als je het slim aanpakt niet. Als je werk hebt dat onder je niveau ligt, ga je al gauw bedenken hoe het slimmer kan. Hier kunnen ingenieuze vindingen uit voortvloeien.

Het beste antwoord

Meer dan de helft van de starters wil best een job accepteren die onder hun opleidingsniveau ligt. Dat stelt het Nederlandse studententijdschrift Memory Magazine vast. Op zich is niet te veel eisen stellen een slimme zet, zeker in tijden van crisis. Toch moet je oppassen van zo’n baan onder je niveau. Je intelligentie daalt er namelijk door.

Volgens onderzoekers van de Universiteit van Maastricht passen je hersenfuncties zich na verloop van tijd aan aan het niveau van je werk. Werknemers die al zes jaar in een ‘lagere’ baan zaten, gaan cognitief slechter functioneren. Zo raken ze op de duur in een vicieuze cirkel, waarbij het moeilijk wordt terug op hun opleidingsniveau te geraken.
fremar