Kan een depressie chronisch worden als je er niets aan doet?

Bij mij is een soort somberheid ontstaan door een heftige sociale angststoornis en gebrek aan enig zelfvertrouwen. Als kind begonnen en door de jaren heen is het steeds erger geworden, mede doordat je ouder wordt en meer zelfstandig moet leven en verantwoordelijker wordt.
Ik heb een periode hulp gehad van een psycholoog en dat is nu afgerond. Maar ik voel me nog steeds zo slecht. Mijn gevoel/somberheid en angst voldoen behoorlijk aan de omschrijving van depressie. Ik wil dit hoe dan ook aanpakken, maar ik vraag me af of dit kan uitlopen op iets chronisch. Is bij depressie het gevaar dat het chronisch wordt? Net zoals er ziektes bestaan die nooit meer weg gaan als deze niet op tijd behandeld worden.

2 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
Ritsuka
2 jaar geleden
Ga terug naar de huisarts. Ik heb zelf een tijdje bij de praktijkondersteuner GGZ gelopen, dit heeft mij veel geholpen. Dit is wat laagdrempeliger, en kan je helpen om je wat beter te voelen.

Antwoorden (1)

Ja. Als de klachten langer dan twee jaar duren en de periodes zonder klachten niet langer dan twee maanden zijn, kun je spreken van een chronische depressie.
Het is echter niet zo dat de depressie daarna niet meer weg kan gaan, zoals bij veel andere chronische stoornissen. Een behandeling kan nog altijd helpen.
Er valt al veel winst te behalen als je je GEDACHTEN over je somberheid en angsten leert veranderen en deze gevoelens accepteert:
https://zinvollerleven.nl/principes-van-cognitieve-gedragstherapie/
Daarnaast kan een praktijkondersteuner huisartsenzorg GGZ je begeleiden en samen met de huisarts bekijken welke therapie voor jou zinvol kan zijn.

Sterkte!
SimonV
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
+
Inderdaad, chronisch kan het worden, maar dat zegt niks.
Gelukkig kan het toch nog verbeteren of verdwijnen. En, terug voor de juiste hulp!
Wellicht dat een andere hulpverlener de juiste snaar weet te raken.
Sommigen hebben jarenlange therapie en zien meerdere hulpverleners! Dat is niet gek hoor. Succes