Wat houdt 'under a spell' zijn van iemand precies in?

Ik vind de nederlandse vertaling ervan trouwens ook niet echt. A spell is niet enkel een betovering toch?
En wat is de oorzaak ervan, hoe werkt het? En is het beter om eruit bevrijd te worden? En kan dat wel?

2 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
Utrecht
2 jaar geleden
under a spell = vervloekt.
Dus niet perse een betovering maar meer een vervloeking.
Het werkt niet: het zit puur tussen de oren.
LeonardN
2 jaar geleden
@Utrecht Bron? Spell betekent gewoon magische formule of spreuk, niet per se vervloekt. (dat zou cursed zijn) https://www.google.com/search?q=under+a+spell+betekenis&client=opera&hs=jje&sxsrf=AOaemvJXdKxEF4y-_KyFgk6wf5dZDsBUUA%3A1632688963888&ei=Q9tQYcvUNbHi7_UPsrawyA8&oq=under+a+spell+betekenis&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAM6BwgAELADEB5KBAhBGAFQ1zJY1zJgtzhoAXAAeACAATWIATWSAQExmAEAoAEByAEBwAEB&sclient=gws-wiz&ved=0ahUKEwiLguKtwJ3zAhUx8bsIHTIbDPkQ4dUDCA0&uact=5
Thecis
2 jaar geleden
"Under a spell" komt overeen met "being enchanted". Het gaat hier inderdaad om een toverspreuk. In de echte wereld is dat er niet, maar tijden geleden (zie ook de oudere (en sinds Tolkien ongeveer ook de nieuwere) verhalen) kwam magie veelvuldig voor. Denk maar eens simpel aan Merlijn en Morgana. Denk daarbij ook aan de draden die iemand een boom in brachten (en de persoon in kwestie ging z'n dood tegemoet). Maar in oudere verhalen, zoals Odysseus komt magie óók veelvuldig voor (denk aan de Sirenen). Cursed is als je inderdaad vervloekt wordt. Dit is ook magie maar wordt altijd gebruikt als het ten nadele van de ontvanger is.
LeonardN
2 jaar geleden
@Thecis Ik neem aan dat je iets zegt wat je niet bedoelt. Tijden geleden kwam er namelijk geen magie voor.
tinus1969
2 jaar geleden
Under a spell zijn is geen psychologisch gedefinieerde term. Er is dus ook geen precieze uitleg of verklaring. De term wordt nog wel eens gebruikt mbt personen die zich verregaand laten manipuleren; verbreken van alle contact is dan de enige oplossing.
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Magie kwam in vroeger tijden voor. De term is ontleend aan de magiërs: oosterse wijzen of tovenaars. Zoals de sterrenwichelaars die volgens de Bijbel (Matt. 2) na de geboorte van Jezus naar Jeruzalem kwamen. Zij heetten ook wel: wijzen.
Oorspronkelijk waren de magiërs waarschijnlijk een Medische priesterklasse, die de leer van Zarathoestra (600 v. Chr.) aannamen.
Bron: Winkler Prins encyclopedie.
Thecis
2 jaar geleden
@LeonardN
Ik bedoelde te zeggen in verhalen van tijden geleden. Vandaar ook de verschillende referenties...

Antwoorden (1)

Je vraagt wat het precies inhoudt, maar ik zou eerder stellen dat het een reeks aan elkaar bijna gelijke betekenissen heeft.

Betekenis:
Grofweg is iemand zodanig gefascineerd, geobsedeerd, onder de indruk, en/of in de ban van de ander, dat dit zijn handelen dusdanig beïnvloed, dat dit opvalt voor de omgeving.
"Spell" slaat hier weldegelijk op de betekenis van magische spreuk, hoewel natuurlijk niet in letterlijke zin (magie bestaat immers niet).
Toch lijkt het voor een ander dan net of diegene betoverd is en hier niet (zomaar) uit te krijgen is.

De oorzaak van die "staat" bestaat uit ook weer uit een reeks. Mogelijkheden zijn:
-verliefdheid
-idolisering
-machtspositie

"En is het beter om eruit bevrijd te worden?"
Met de vragen die je stelt lijkt het steeds of je het als een werkelijk fenomeen ziet ipv. enkel een manier van spreken.
Of het beter is om niet in die staat te verkeren zal volledig van de situatie, oorzaak en gevolg afhangen.
Als er misbruik gemaakt wordt van de situatie zal het beter zijn om niet in die staat te verkeren.
Of die persoon "eruit te halen is" zal ook afhangen van de situatie.
Verliefdheid bijvoorbeeld is een behoorlijk sterk gevoel welke ook fysiek(hormonaal) invloed heeft op het lichaam.