Hoe kom je spijt van iets hebben teboven?

Het komt steeds maar weer terug, zo intens dat het me als een vuur lijkt te verteren. Mijn verstand zegt me dat het geen zin heeft maar ik kan het verterende gevoel van spijt niet van me afzetten. Ik heb niemand iets aangedaan of zo en het is verder ook niet iets wat ik kan uitleggen. Ik hoop gewoon dat iemand iets kan zeggen wat me hieruit kan helpen.
Ik wil hiervoor niet naar een psycholoog en wil er ook niet over praten met mensen in mijn omgeving.
Toevallig keek ik recent een film waarin iets werd gezegd wat er heel goed bij aansloot. K in MIB3 vraagt aan J: 'Weet je wat de meest destructieve kracht in het universum is?' Jay zegt: 'Suiker?' K antwoordt: 'Spijt'.

2 jaar geleden
in: Psyche
1.5K
LeonardN
2 jaar geleden
Als je er niet met mensen in je omgeving over wil praten, of met een psycholoog zou je iets anoniemers kunnen overwegen, zoals op online op een forum oid. Uiteindelijk is erover praten toch vaak de beste methode, vooral omdat een ander eerder het probleem kan relativeren.
Pieterke
2 jaar geleden
LeonardN heeft gelijk. Met iemand er over praten is dikwijls de beste methode.
Wat is de reden, als je die wilt zeggen, dat je niet met een psycholoog wilt praten? Een psycholoog heeft een beroepsgeheim dus wat dat betreft hoef je niet bang te zijn.
Er over praten op een forum of met een online-psycholoog (dat kan volgens mij ook anoniem of onder een schuilnaam) is ook een optie.
tinus1969
2 jaar geleden
Je zegt dat je het niet kunt uitleggen, maar kun je het wel uitleggen aan jezelf? Als dat ook niet lukt, lijkt me dat dat onderdeel is van het blijven hangen in een gevoel van spijt.
Spijt is meestal gerelateerd aan dingen die je (anders) had willen doen of laten, kun je, iig voor jezelf, benoemen wat je anders had gewild?
Amadea
2 jaar geleden
Schrijf het op een vel papier en ga dat op een soort rituele manier verbranden. Dat helpt wellicht om het af te sluiten, door het dan te kunnen bekijken als gebeurd en voorgoed voorbij.

Antwoorden (1)

1) Bedenk dat spijt een functie heeft
De functie van spijt is overleving. Het is een signaal dat onze keuzes negatieve gevolgen kunnen hebben. Daardoor kunnen we onze beslissingen corrigeren en leren we dingen de volgende keer anders te doen.

2) Als je er niks aan kunt doen, laat het dan los
Het is onrealistisch om te denken dat alles in je leven gaat zoals je het had gepland. We kunnen niet van onszelf verwachten dat we altijd maar de juiste keuzes maken. Als je er niks meer aan kunt doen, omdat de actie al te lang geleden is, of de kans inmiddels voorbij, dan heeft het geen zin om erover te blijven piekeren. Accepteer dat het zo is en laat het los.

3) Wees niet te streng voor jezelf
Onze innerlijk criticus staat ons niet toe om mild te zijn over onze vergissingen. Met een onvolwassen innerlijke criticus, loop je het risico dat je jezelf steeds maar de schuld blijft geven van gebeurtenissen uit het verleden. Ga voor jezelf na wat de verzachtende omstandigheden waren. Had je destijds de kennis die je nu hebt? Soms hebben we niet de juiste of niet voldoende informatie om onze keuzes op te baseren. Soms beslissen we in een emotioneel ogenblik en kijken we daar later anders tegenaan. Bedenk ook eens wat je tegen een vriend of vriendin in dezelfde situatie zou zeggen. Zelf compassie helpt om om te gaan met spijt, door meer acceptatie.

4) Bekijk de situatie van de positieve kant
In plaats van je druk te maken over wat je verkeerd hebt gedaan, of wat je niet hebt gedaan, stel jezelf de volgende twee vragen:

Wat is het ergste dat had kunnen gebeuren?
Wat heb ik ervan geleerd?’
Deze vragen kunnen je helpen om de situatie positiever te bekijken.
fremar