Hoe moet je iemand helpen met een psychose?

Beste,

Ik ken iemand die denkt dat zijn woning word afgeluisterd en bespioneerd word door de overheid en gerecht. Maar dit doen ze via lampen en stopcontacten enzovoort, te zot voor woorden dus. Maar toch is hij er vast van overtuigd en hem ompraten heeft geen zin.
Wat nu??

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Och...dat deed de Stasi immers ook. En ook via de stopcontacten en lichtknopjes...

Antwoorden (2)

Voor diegene die in de psychose zit, is wat hij beleefd echt. Er moet professionele hulp ingeschakeld worden! Huisarts is de eerste die gewaarschuwd dient te worden.
Verder moet je er niet teveel tegen in gaan, maar je mag wel zeggen, dat jij het anders ziet. Luisteren en geruststellen dus. Meer informatie is te vinden bij o.a. Labyrinth in perspectief.
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie
Probeer te voorkomen dat de situatie dusdanig escaleert dat 112 gebeld moet worden. Motiveer de persoon om vrijwillig naar een arts/crisisdienst te gaan en benadruk dat je hiermee juist wilt voorkomen dat de situatie escaleert en er dwang moet worden toegepast. In alle gevallen geldt: bij direct gevaar voor jou of de persoon zelf ALTIJD hulp inschakelen. Als een crisisdienst of 112 wordt benaderd, laat hen (indien mogelijk) niet zo maar binnenvallen. Probeer de persoon er op voor te bereiden dat ze komen; overval hem of haar niet onnodig.
Mensen met een psychose kunnen veel achterdocht en wantrouwen ervaren. Wees zo eerlijk mogelijk, vertel met wie je contact hebt opgenomen en wat je hebt gezegd (bijvoorbeeld: ‘Ik heb net met je psychiater gesproken omdat ik me zorgen om je maak’). Vertel wat je gaat doen en waarom.
fremar
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie