Waarom voel ik mij vermoeid na een lange pauze?

Waarom krijg je soms een inzinking van niets doen? Als ik een half uur pauze pak voel ik mij vaker belabberd en krijg ik gaapbuien, terwijl ik daar geen last van heb als ik gewoon doorwerk of mijn pauze beperk tot bijv. 10 minuten. Bezig zijn verbruikt toch juist energie? Kortom: hoe kan het dat ik mij beroerd voel na lange pauzes?

2 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
tinus1969
2 jaar geleden
Mijn eerste ingeving: doordat je ontspant voel je pas hoe vermoeid je bent.
Ritsuka
2 jaar geleden
Hoe lang werk je voorsat je pauze neemt? Wat doe je in je pauze?
Hoelang slaap je in de nacht?

Antwoorden (1)

Tien minuten pauze betekent niet dat je echt rust: je zult nog steeds in een gespannen werkmodus zitten.
Na een half uur ga je echt ontspannen, en voel je pas hoe moe je bent.
Om dezelfde reden wordt aangeraden vlak voor je naar bed gaat niet meer actief te bewegen of te sporten. Je lichaam moet tot rust komen om te kunnen ontspannen.
Toegevoegd op 27 augustus 2021 13:58: tekst
SimonV