Waarom kan lachen vijanden irriteren?

Waarom kan lachen vijanden irriteren? Stel dat mensen een conflict hebben en een begint te lachen, hoe kan het dat de ander daar vaak kwaad om wordt?

2 jaar geleden
in: Psyche
1.7K

Antwoorden (3)

In deze context kan lachen betekenen dat je de ander niet serieus neemt. Dat kan in een toch al gevoelige situatie kwetsend overkomen.
SimonV
2 jaar geleden
Er zijn meerdere redenen waarom men daarom boos kan worden:
- Vijanden vinden het niet prettig om niet serieus genomen te worden. Lachen voedt dit idee dat je niet serieus genomen wordt.
- Macht. Je wil graag macht over je vijanden. Lachen doorbreekt dit.
- Angst. Ook w je dat vijanden bang van je zijn. Lachen is bijna niet mogelijk als je bang bent. Groots lachen ondermijnt het idee van bang zijn. Het uitdagen (taunting) is hier een voorbeeld van. Je laat zien dat je niet bang bent.
- Controle. Het feit dat mensen lol hebben of andere dingen waarom ze lachen, kan je ervaren als een gebrek aan controle.

Kortom, lachen doorbreekt een heel aantal dingen die je zou willen hebben als vijanden. Geldt overigens voor elke situatie waarin mensen elkaar niet vredelievend gezind zijn. Het lachen kan daarin vele gradaties aannemen. Lach maar eens vriendelijk in de file naar iemand die met veel getoeter langs je komt. Het ligt aan de "vijand" hoe welke lach van invloed is.
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
-min
Je tekst klopt niet. Het is constant uitzoeken over wie je het nu hebt. Je switch van "de lacher is de lezer," naar de "lachers zijn de vijanden".
De eerste zin lijkt uit te gaan van het idee dat de vijand de anderen (men) zijn en MrBart de lachende partij, dat lijkt me ook de meest logische optie, de tekst hoort dan te zijn (of ik snap je ideeën niet): - Vijanden vinden het niet prettig als je HEN niet serieus NEEMT. Lachen voedt het idee dat je HEN niet serieus NEEMT.
- Macht. Vijanden willen graag macht over JOU. Lachen doorbreekt dit.
- Angst. Ook WILLEN JOUW vijanden dat jij bang van HEN BENT. Lachen is bijna niet mogelijk als JIJ BANG bent. Groots lachen ondermijnt het idee van bang zijn. Het uitdagen (taunting) is hier een voorbeeld van. Je laat zien dat je niet bang bent.
- Controle. Het feit dat JIJ lol hebt of andere dingen waarom JIJ LACHT, kan door JOUW VIJANDEN ervaren als een gebrek aan controle.
(Die laatste vat ik helemaal niet)
LeonardN
2 jaar geleden
(alternatief): - Macht. Je wil graag macht over je vijanden. Lachen ZORGT hiervoor. (want wat wordt er doorbroken als je lacht?)
(alternatief): - Controle. Het feit dat JIJ lol HEBT of andere dingen waarom JIJ lacht, kunnen de vijanden ervaren als DAT JIJ controle HEBT over de situatie. (en zij juist niet, als zij boos zijn is dat vaak een teken van verlies van controle)
(ik denk dat hem is)
Thecis
2 jaar geleden
@LeonardN
Hartelijk dank voor jouw persoonlijke mening omtrent leesbaarheid. Op een enkel spelfoutje na ("ook w je dat vijanden bang zijn", moet natuurlijk "ook wil je dat....").
Taaltechnisch klopt het en ik snap dat je beter gewend bent van me, maar soms schrijf ik antwoorden iets minder met het continue handje vast houden van de lezer.
Het recht geven van een min staat je vrij uiteraard. Maar ik vind het jammer dat je het doet op persoonlijke voorkeur van tekst stijl ipv inhoudelijk op de informatie.
Wanneer je het gevoel krijgt dat je 'uitgelachen' wordt, kan zelfs je beste vriend erdoor geïrriteerd of zelfs kwaad om worden.
Er zijn veel gradaties in het lachen en hoe je dit opvat is een kwestie van interpretatie. Feit is dat lachen een uiting van emotie is. Een bulderende lach komt vaak spontaan en kan bevrijdend werken. Meestal beginnen anderen dan mee te lachen, want een echte gemeende lach werkt aanstekelijk.
Je kunt echter ook wel eens geen raad weten met je emoties en begint dan spontaan van de zenuwen te lachen, je wilt het liever niet maar het gebeurt en vaak wordt dit door een ander niet gewaardeerd. Een lach kan ook helpen met relativeren en als soort afleiding dienen voor de ernst van een zaak.
Een lach kan ook vaak verkeerd worden geïnterpreteerd en het ligt er net aan hoe de 'lacher' op je overkomt en of je hem mag of toch al een hekel aan hem/haar hebt.
Wanneer jij in al je woede bezig bent om jouw vijand eens even de waarheid te vertellen en hij lacht het gewoon weg, dan vind jij dat er niets te lachen valt en er überhaupt geen respect voor jou is. Geen wonder toch dat je dan gerriteerd raakt?
amc