Kan een mens doodgaan van verdriet?

Afgelopen nacht is mijn opa overleden aan de gevolgen van corona en sindsdien lukt het me niet om te stoppen met huilen. Door dit eet en drink ik nauwelijks. Ik voel in mijn hoofd enorme pijn van verdriet en vraag me af of dit mij fataal kan worden.

3 jaar geleden
in: Psyche
1.9K
TurfGraver
3 jaar geleden
Ja dat kan zeker.
Google maar eens op "doodgaan van verdriet".
Pieterke
3 jaar geleden
Je kunt inderdaad doodgaan van verdriet maar het is pas afgelopen nacht dat je opa is overleden. Het is niet abnormaal dat je nu zoveel pijn van verdriet hebt. Dat hebben veel mensen die pas een dierbare hebben verloren. De kans is groot dat jouw verdriet na verloop van tijd steeds minder zal worden maar waarschijnlijk zal het altijd een zere plek blijven. Probeer wel wat te blijven eten en vooral te drinken. Sterkte!
MasterSword
3 jaar geleden
JA dat kan zelfs zo erg zijn dat afleiding niet eens meer helpt, heb iemand gekent waar de vrouw van was overleden aan kanker, die had nog een aantal maanden proberen bezig te zijn en ook zijn kinderen hielden hem zoveel mogelijk bezig en gaven hem echt heel veel tijd en aandacht maar die man ging mentaal steeds achter uit van verdriet en had op een dag in de ochtend een briefje geschreven en ging op zijn fiets naar het spoor en de rest van het verhaal hoef ik niet meer te vertellen. Sommige mensen neem dan de stap zelfmoord dus je kunt echt doodgaan van verdriet. Die man en ook ze vrouw waren ook echt geweldige mensen voor mens of dier en stonden voor iedereen klaar, dus is wel begrijpelijk dat als je zoveel van elkaar houd dat als een niet meer leeft dat de ander ook niet meer wilt.
(Echt geweldige mensen verdwijnen het eerste.)
MarBet
3 jaar geleden
Allereerst heel veel sterkte.
Ik zie veel reacties die bevestigen dat je kunt doodgaan van verdriet en in extreme gevallen zou dat kunnen. Bijvoorbeeld als je door het verdriet niet eet en drinkt, dan kun je sterven door gebrek aan vocht en voeding, en ga je indirect dood aan verdriet. Maar je moet je daar niet druk om maken. Het is heel normaal dat je verdrietig bent en dit levert lichamelijke reacties op. Zorg ervoor dat je in elk geval drinkt. Dat helpt ook tegen de hoofdpijn.
Dus met andere woorden, er is geen enkele aanleiding te denken dat jij doodgaat van verdriet.

Antwoorden (1)

JA, dat kan wel, maar je kan zeker geholpen worden om de extreme emoties te verwerken. Extreme emoties, angst of bijvoorbeeld verdriet om het verlies van een dierbare, kunnen inderdaad dodelijk zijn. Medici spreken van het 'gebroken-hart-syndroom': een tijdelijke verzwakking of zelfs verlamming van de hartspier onder de invloed van extreme sensaties als angst, rouw of paniek.
De eerste aangewezen persoon om je te laten helpen is de HUISARTS. Hij/zij kan je medicijnen geven en ook inschatten of het nodig is je door te sturen naar een psychisch hulpverlener.
Wacht niet te lang. GA NAAR DE HUISARTS. Heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
denzell11
3 jaar geleden
Heel erg bedankt voor het advies
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ik zie dat het plussen en minnen weer werkt. Waar die min op slaat, geen idee...plus van mij.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
De min is niet van mij, maar ik vind het antwoord wel wat kras. Vraagsteller had het gisteren over afgelopen nacht - dus minder dan 2 dagen geleden? Zo lang huil je dan nog niet..... Als je blijvend zo verdrietig bent, dan zou je hulp kunnen zoeken, maar voor nu zou ik vooral uithuilen, en als het kan: met de mensen om je heen praten. Haal met elkaar herinneringen op, vertel hoezeer je aan elkaar gehecht was.... En wacht de begrafenis of crematie af. En ondertussen: probeer wel iets te eten, ook al heb je geen zin - je hebt je kracht echt wel nodig in deze tijd.
Ja, je KUNT doodgaan van (teveel) verdriet, maar dat is écht heel zeldzaam - en zal meestal niet gaan over een grootouder en een kleinkind.
Ivana
3 jaar geleden
Ik hoor wel eens van heel oude mensen, dat zij niet meer verder willen als de partner overleden is. Dat komt voor. Mijn oom was 66 jaar getrouwd. Toen zijn vrouw overleed, die al geruime tijd ziek was, overleed hij een aantal dagen later. Maar dan heb je het wel over een levenslange band die verbroken wordt.