Hoe kun je relaxter overkomen op anderen?

Hoe kun je relaxter overkomen op anderen? Door drukte op werk lijk ik ook privé altijd gehaast en gestrest. Grote kans, zelfs neurotisch. Zijn er manieren om rustiger over te komen?

3 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Ritsuka
3 jaar geleden
LIJK je gehaast en gestrest? Of ben je dat ook echt?

Het beste antwoord

Als je zelf rustig bent, kom je ook rustig(er) over.
Als je merkt dat je onrustig bent, kun je even wat tijd voor jezelf nemen. Ga bijvoorbeeld zitten in een rustige kamer, sluit je ogen en richt je op je ademhaling. Door te mediteren kun je de spanning in je lichaam loslaten, en je hoofd even stil krijgen. Ja, er zullen in het begin een heleboel gedachten voorbij vliegen. Heb geduld. Hecht geen waarde aan deze gedachten maar laat ze rustig voorbij komen. Blijf je focussen op je ademhaling, en je zult zien dat het stil wordt in je hoofd.

Ontspan je door beweging (wandelen, sport, werken in de tuin)
De natuur heeft een rustgevende werking. Zoek een mooi park of een bos op, en maak een wandeling. Je kunt dit doen in je eentje, of bijvoorbeeld met een (leen)hond.

Schrijf over hetgeen je spanning geeft
Als er op dit moment een aantal problemen in je leven spelen dan kan het kalmerend werken om er gewoon eens over te schrijven. Wanneer je over je problemen praat raakt je hoofd vaak alleen maar voller (hoewel het inzicht van een ander heel waardevol kan zijn). Trek je even terug met een dagboek, en schrijf op wat je dwars zit. Je zult zien dat het niet alleen rustgevend werkt, maar ook heel verhelderend.

Luister naar rustige muziek
Soms is het makkelijk om te vergeten hoe kalmerend fijne muziek kan werken. Ga lekker liggen op de bank, zet een koptelefoon op en schakel mooie, rustige muziek in. Muziek beïnvloedt je hersenen direct waardoor je je echt rustiger gaat voelen.

Doe iets met je handen
Met je handen werken kan heel kalmerend werken. Even niet nadenken, even niet je hersenen maar je lijf aan het werk zetten. Met je handen werken kan op vele manieren. Naast tuinieren (tip 6) kun je gaan knutselen, kaarten schrijven, een taart bakken, schilderen en ga zo maar door.

Neem tijd voor je lichaam
Ga lekker douchen, of neem een ontspannend bad. Geef je lijf even de verzorging die het nodig heeft.

Lees een rustgevend boek
Lezen is een heerlijke kalmerende bezigheid. Let er wel op dat je kiest voor een boek dat je niet te veel aan het denken zet.
SimonV