Hoe kan ik de ernst van mijn depressie aan mijn ouders vertellen en hulp krijgen?

Hey ik ben al lang depressief en wil het m’n ouders vertellen. Ik weet niet zo goed hoe ik het kan vertellen dat ze ook de ernstigheid van mijn depressie begrijpen. Hoe moet ik dit uitleggen? Ik probeer het al maand maar durf het elke keer niet. Laat het snel weten want ik wil dat er iemand is die mij in de gaten kan houden zodat ik mezelf niks aandoe.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Pieterke
3 jaar geleden
Laat je ouders deze vraag lezen. En neem contact op met je huisarts. Die kan je doorverwijzen naar een psycholoog of psychotherapeut.
Je kunt ook bellen met de Kindertelefoon (t/m 18 jaar): 0800-0432
het alarmnummer 112
tel. 0800-0113 bij zelfmoordneigingen
of chat via 113.nl
Onderneem zo spoedig mogelijk actie.
Pieterke
3 jaar geleden
Het alarmnummer natuurlijk alleen bellen als het echt noodzakelijk is.
Antoni
3 jaar geleden
Dat je somber of angstig bent hoeft niet per se te betekenen dat je een depressie hebt. Of je een depressie hebt, dat kan alleen een specialist vaststellen. Wil je hulp zoeken bij je problemen, dan kan dat natuurlijk altijd, of je nu wel of niet een depressie hebt.
goev
3 jaar geleden
Ben je al onder behandeling? Misschien kan je een folder van de behandeling op tafel laten liggen, dat heb ik ook gedaan. Ook kan je een keertje samen met je ouders naar je psycholoog. Hij/zij kan je ouders dan meer uitleggen over je depressie.
Ritsuka
3 jaar geleden
Ga eerst naar je huisarts toe, die kan je doorverwijzen naar een psycholoog. En dan kun je je ouders uitnodigen naar een afspraak bij de psycholoog, dan kan hij/zij meehelpen met uitleggen. Goed dat je het hier vraagt en graag hulp wilt zoeken, dat is al een belangrijke stap.

Antwoorden (1)

Wellicht kan je beter beginnen bij de huisarts.
Deze staat wat verder weg en kan jou zonder heftige emoties aanhoren.
Na het onderzoek je adviseren naar eventueel een psycholoog die met je kan spreken en mogelijk ook behandelen.

Neem een printje van jouw vraag, reacties/antwoorden mee naar de huisarts. Liever niet te lang wachten want je wordt steeds nerveuzer hierdoor. Beginnen aan een behandeling is altijd spannend maar focus je op een goede afloop!
Succes @Ninavlint!