Hoe kun je leren om stil te zitten?

Hoe kun je leren om stil te zitten aan tafel als je je enorm ergert aan het gezelschap met wie je aan tafel zit?
Gaat om een diner bij een tante, waar ik waarschijnlijk moeilijk onderuit kom i.v.m. jubileum, buiten coronatijd over een lange tijd.

3 jaar geleden
in: Psyche
Ritsuka
3 jaar geleden
Houd in het achterhoofd dat je alleen dit diner hoeft te overleven, en dat je er daarna werr vanaf bent.
Probeer zoveel mogelijk afstand te maken, ga naast iemand zitten die je wel aardig vind
Castle
3 jaar geleden
Ik ken dit probleem. Wat ik deed is inderdaad niet ernaast gaan zitten en ook zoveel mogelijk uit het directe zicht. Dus op dezelfde rij gaan zitten met iemand ertussen is het best. Ook niet ingaan op eventuele discussies (zeker als het er toch nergens toe leidt). Als ze begint te klagen niet teveel erop ingaan. Gewoon een "dat is vervelend om te horen" zou genoeg moeten zijn. Focus je op andere. Stel hun leuke open vragen (bereid je erop voor). Mijn intentie was: Als die persoon me over de zeik zou kunnen krijgen zou ik verliezen. Ik deed dus al die zaken erboven en dat hielp mij. Mocht je stil zijn en niets uit kunnen brengen en ze vragen je ernaar dan kun je altijd zeggen dat je een beetje hoofdpijn hebt.

Het beste antwoord

Het ongemak is niet de situatie maar je eigen gedachten hierover. Iets irritant vinden is een keuze: je blaast iets wat totaal onbelangrijk is op tot iets groots.
Wat geeft een prettiger gevoel: je helemaal richten op je irritatie of er maar wat om lachen en aan iets leukers te denken? De keuze is aan jou.
Zelf merk ik dat me hierin trainen geweldig leuke resultaten oplevert (hoewel het ook nog wel eens misgaat).

Richt je aandacht dus niet op het gezelschap, maar verplaats om tot rust te komen je aandacht naar je ademhaling, merk hoe de lucht binnenkomt door je neus. Volg de weg van de lucht en laat bij het inademen je buik omhoog komen. Merk hoe je buik zakt als je uitademt en volg de weg van de lucht naar buiten. Houd een rustig ritme aan: inademen – uitademen – pauze. Corrigeer jezelf als je gedachten weer naar het gezelschap gaan. De mensen zijn niet belangrijk genoeg om jou een naar gevoel te geven. Zo kom je hopelijk tot rust en leer je stil te zitten.
SimonV
3 jaar geleden
nounka
3 jaar geleden
Vergeet niet dat sommige mensen ook echt niet stil kunnen zitten. Lichamelijk het niet kunnen. Tourette, ADHD,... Ik ben het eens met je antwoord ivm 'ik wil hier niet zijn' wat vermoedelijk wel reageerde op de vraag.