Waarom hebben sommige mensen moeite met alleen zijn?

Waarom hebben sommige mensen moeite met alleen zijn, zelfs als je in hetzelfde huis bent? En ben je asociaal als je graag alleen bent, bijvoorbeeld voor werk/hobby/eigen dingen?

3 jaar geleden
in: Psyche
1.7K
Griffin
3 jaar geleden
Wij mensjes zijn sociale diertjes...

Antwoorden (2)

Omdat iedereen anders is.
Je hebt lange mensen, korte-, dikke-, dunne-, roodharige, blonde en zwartharige, in allerlei kleuren, en iedereen is goed.

Ook dat sommigen niet alleen kunnen zijn, en dat anderen, als een cowboy, graag op zichzelf zijn en hun eigen problemen oplossen.
Beiden zijn goed.

Dat iemand aan graag alleen zijn, een groot woord als asociaal koppelt, is nogal kortzichtig.
3 jaar geleden
De een heeft minder interesse in sociaal functioneren dan de ander. Als je minder interesse hebt in sociaal functioneren betekent dit dat je je prettig voelt als je alleen bent.
Alleen is dan zelfgekozen en roept positieve gevoelens op.
Alleen-zijn kan ook niet zelfgekozen zijn en negatieve gevoelens oproepen: gevoelens van eenzaamheid. Last hebben van eenzaamheid..
Eenzaamheid heeft niet altijd te maken met alleen-zijn. Ook mensen die niet alleen zijn kunnen gevoelens van eenzaamheid ervaren. Sterker nog: iedereen voelt zich wel eens eenzaam.
Vooral als er iets verandert in je leven (het maakt niet uit of je alleenstaand bent of niet), bestaat de kans op een tijdelijk of langer durend gevoel van eenzaamheid. Zo'n verandering kan zijn: ontslag; ziekte; gevangenisstraf; pensioen; dood van naaste familie, Maar ook: de sociale gevolgen van corona; verlies van je partner door overlijden, scheiding of vertrek
Sommige mensen verwerken dit soort klappen vrij probleemloos. Velen ervaren wel problemen en gaan zich min of meer langdurig eenzaam voelen.
Het kan verstandig zijn je te verdiepen in deze materie van alleen-zijn en eenzaamheid.. Een aanrader is het recent (november 2020) verschenen boek 'De eenzaamheidsparadox' van Jeannette Rijks. Uitg. Gompel&Svacina; ISBN 978-94-6371-238-5.