Waar kan je met hypochondrie en andere stoornissen het beste naartoe?

Kan je dan beter naar een pyscholoog, of een therapeut, of misschien iets anders.

3 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
Antoni
3 jaar geleden
Mocht je (alleen) vermoeden dat er (bij jou) sprake is van hypochondrie of een andere stoornis, laat dan eerst een deskundige daarover oordelen. Het vaststellen van het voorkomen van een stoornis kan immers alleen door een deskundige worden gedaan.
Pieterke
3 jaar geleden
Helemaal mee eens Antoni.

Antwoorden (2)

Begin gewoon bij de huisarts. Die kan je het best doorverwijzen naar de juiste specialist.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Voor psychische stoornissen kun je naar een psychotherapeut, dit is doorgaans een psycholoog.
Een psychotherapeut is iemand mensen op emotioneel of geestelijk vlak begeleidt. Vaak hebben psychotherapeuten zich bijgeschoold in een bepaalde richting (bijvoorbeeld gestalttherapie, interactieve therapie, creatieve therapie, contextuele therapie, relatietherapie).
Als vastgesteld is dat iemand aan hypochondrie lijdt, is cognitieve therapie vaak zeer zinvol. Daarnaast blijken hiervoor online trainingen en zelfhulpcursussen goed te werken.
SimonV
3 jaar geleden
Pieterke
3 jaar geleden
Plus voor het antwoord met daarbij de aantekening dat lang niet alle psychotherapeuten tevens psycholoog zijn (althans vroeger niet, eigen ervaring).
Antoni
3 jaar geleden
Waarschijnlijk begint het traject dan toch bij de huisarts. Die kan de betrokkene, mits de huisarts dat nodig en verstandig vindt, doorverwijzen naar een psychotherapeut.