Waarom kan ik niet tegen stilte?

Goededag Everyone..
Ik kan niet tegen stilte.. eigenlijk nooit, ik heb altijd geluid aan youtube videos/muziek etc, zelfs tijdens her slapen heb ik geluidjes aan en meestal is dat vliegtuig geruis zodra ik dit niet op heb kan ik ook echt niet slapen. Als ik overdag in stilte zit word ik onrustig en moet er iets op of gepraat worden er MOET gewoon geluid zijn. Hoe komt dit.. waar ligt dit aan? ik word er gek van, stilte is nou eenmaal niet altijd te ontwijken..

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Psyche
8.2K
LeonardN
3 jaar geleden
Ben je werkelijk geïnteresseerd in de oorzaak?
Ik zou willen weten hoe ik dat probleem op zou kunnen lossen.

Antwoorden (2)

Je hersenen zijn als het ware verslaafd om bezig te zijn. Als je hersenen zich nergens mee bezig kunnen houden, zoals met muziek of iets anders waar het zich op kan focussen, dan ontstaat er onrust omdat het iets 'zoekt' om mee bezig te zijn maar niet kan vinden. Je moet je hersenen/psyche leren om minder actief te willen zijn en je moet inzien dat veel activiteiten ervan ook helemaal niet nodig zijn.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat zou het kunnen zijn.. ben al jaren bezig met de silte ontwijken en dus ook eigenlijk altijd wat op te zetten... bedankt voor je antwoord
Angst voor stilte wordt ook wel sedatefobie genoemd.
Net als alle andere specifieke fobieën, wordt de angst voor stilte meestal veroorzaakt door een traumatische of negatieve episode in het leven van de fobie. Sommige fobieën kunnen bijvoorbeeld zijn: opgesloten of misbruikt door een volwassene (sommigen hebben voor straf in kelders of kasten gezeten waar geen geluid van buitenaf hen bereikt). De gevoelens die het kind dan heeft ervaren, kunnen permanent in zijn of haar geest gegrift raken. Het nieuws over de dood van een geliefde of een andere traumatische of negatieve episode die verband houdt met stilte, kan deze fobie ook oproepen.

Veel experts zijn van mening dat technologie ook heeft geleid tot de constante behoefte aan geluiden rondom mensen. Voor sommige mensen is het onmogelijk om te mediteren of zelfs maar een paar minuten in een stille kamer te zitten, omdat ze altijd hun telefoon, muziek, tv of het lawaai van het verkeer om hen heen nodig hebben.

Stilte wordt meestal geassocieerd met de nacht, bossen of andere onbewoonde gebieden waar een compleet gebrek aan beschaving is. In stilte worden achtergelaten kan betekenen dat je wordt "opgejaagd door bovennatuurlijke wezens of dingen die de nacht in botsen". Het brengt ook de angst voor het onbekende met zich mee. De meeste patiënten met sedatefobie hebben ook de neiging om inherente angsten te hebben. Ze kunnen inherent monofoben zijn (de angst om alleen gelaten te worden). De angst voor geesten wordt ook in verband gebracht met deze fobie.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik kan me dus niet 123 iets bedenken.. ik heb wel redelijk wat vervelenden dingen meegemaakt maar geen enorm trauma als opgelosten worden in een kast etc... ik ga me even verdiepen in deze fobie dankjewel!