Hebben jullie tips tegen paniekaanvallen?

ik heb angst voor overgeven en ik heb soms paniekaanvallen. hebben jullie tips?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Antwoorden (3)

Angst voor overgeven wordt emetofobie genoemd.

Wanneer je aan emetofobie, of overgeefangst lijdt ben je extreem bang om geconfronteerd te worden met overgeven. Emetofobie is een angststoornis en gaat vaak samen met onder andere smetvrees, een eetstoornis, paniekaanvallen en/of constante misselijkheid. Situaties waarin er ook maar een kleine kans is dat jij of iemand anders moet overgeven probeer je zoveel mogelijk te ontlopen. Dit heeft grote invloed op je dagelijks leven, geestelijke en soms fysieke gezondheid.

Emetofobie tips
* Praat met anderen over jouw situatie. Het kan helpen om hardop uit te spreken waar je mee zit.
* Begrijp hoe jouw lichaam werkt. Besef dat overgeven vervelend kan zijn, maar geen kwaad kan.
* Probeer te relativeren. Bedenk hardop wat het ergste is dat er kan gebeuren als jij of iemand anders overgeeft.
* Schrijf jouw gedachten op als je de angst voelt opkomen. Lees ze op een later moment terug en bedenk: waar kwam de angst vandaan? Wat voelde ik precies? Waren mijn gedachten reëel?
* Zoek afleiding. Als je de angst voelt opkomen kun je bijvoorbeeld een vriend(in) opbellen of iets ontspannends gaan doen.

Wanneer emetofobie behoorlijk wat beperkingen oplevert in je dagelijkse leven, kun je het beste professionele hulp zoeken bij een GGZ-instelling of vrijgevestigde psycholoog:
Cognitieve gedragstherapie wordt vaak gebruikt. Hiermee leer je jouw niet helpende gedachten te veranderen in helpende gedachten. Je leert om op een andere manier naar jouw klachten en angsten te kijken. Langzaamaan kun je situaties die jij eerst nog eng vond weer met meer vertrouwen tegemoet.

Als de angst voortkomt uit een nare herinnering kan ook EMDR een uitkomst bieden. Je denkt dan onder begeleiding van een behandelaar terug aan de herinnering. Samen met de psycholoog werk je aan het verminderen van je klachten.
3 jaar geleden
Pieterke
3 jaar geleden
Plus voor het antwoord.
Ter aanvulling:Als vraagstelster besluit naar een vrijgevestigde psycholoog gaat moet ze er wel rekening mee houden dat deze niet altijd vanuit de basisverzekering wordt vergoed.
Miekie77
3 jaar geleden
Dat ligt er aan welke registraties de vrijgevestigde psycholoog heeft en wat het beleid van je zorgverzekering is. In principe worden alle BIG-geregistreerde psychologen vergoed in de basisverzekering. Je bent wel je eigen risico kwijt, maar dat ben je ook als je naar GGZ-instellingen gaat.
Let dus op of je psycholoog biggeregistreerd is. Mocht dit niet zo zijn, moet je de voorwaarden van je zorgverzekering goed nalezen wanneer en hoeveel sessies vergoed worden meestal vanuit een aanvullend pakket.
Lees een boek over leren relativeren of ga daar een cursus over volgen. Dat helpt jou om de baas over ongewenste emoties te worden en te blijven. Want hoe erg is het nou eigenlijk om een keer over te geven? Ik vind het zelf alleen maar fijn dat daarna dat akelig misselijke gevoel weg is!
Amadea
3 jaar geleden
Je angst voor de angst de baas blijven en paniekaanvallen voorkomen:

1. Doe ademhalingsoefeningen. Regelmatig ademen maakt je rustiger.
2. Span je lichamelijk in. Ga lekker, fietsen, wandelen, hardlopen of zwemmen.
3. Zorg dat je fit bent.
4. Hou een dagboek bij.
5. Maak een spiekbriefje.
6. Wees voorbereid.
7. Leid jezelf af.