Wat is er aan de hand als iemand opeens bang is en hallucineert? En wat kan ik eraan doen?

Mijn moeder ging gewoon normaal zonder problemen naar het werk, maar opeens komt ze bang en huilend thuis samen met mijn vader en een bekende. Ze moest haar bed in worden geholpen. Ze had het steeds over haar vader, die allang dood is.
Het leek alsof ze hem zag.
Ze praatte tegen hem, terwijl er niemand anders in de kamer was, dan ik, mijn zus, mijn vader en die bekende.
Ze wilde naar huis, maar ze was al thuis.
Ze zei dat haar vader buiten was.
Ze had het koud, terwijl ze een dikke jas aan had plus twee dekens over haar heen.
Ze lijkt ergens van geschrokken te zijn.
Als we het vragen, dan antwoord ze niet.
Ze ligt nu gewoon in bed en we laten haar met rust, maar ze moet wel in de gaten gehouden worden voor als ze rare dingen doet.

Ik weet niet wat er met haar aan de hand is en hoe ik het kan oplossen.

Kan iemand mijn vraag beantwoorden?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
Ritsuka
3 jaar geleden
Heb je de huisarts al gebeld?

Het beste antwoord

Ik ben geen geleerde, maar uit ervaring weet ik dat dit het gevolg kan zijn van traumatische ervaringen wegstoppen en ongehinderd doorleven. Door te weinig of niet over haar belevenissen te praten, komt de klap ineens hard binnen. Ik raad jullie aan om, zodra ze tot rust is gekomen, om de tafel te gaan en samen met de huisarts naar traumatherapie onder een geestelijkegezondheidsinstelling (ggz-instelling) te kijken. Hiervoor zijn wachtlijsten. In de tussentijd kan ze naar de praktijkondersteuner bij de huisartsenpraktijk.

Ik wens je veel sterkte in deze plotselinge moeilijke tijd. Ik ga ervanuit dat alles goedkomt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het akn ook zijn dat ze koorts heeft
Ik hallusineerde tijdens mijn slaap omdat ik koorts had
En toen was ik ook bang
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoe oud is je moeder?
Oudere mensen die bijv. een blaasontsteking hebben, kunnen in een delier raken.
Overleg met de huisarts, sterkte!
Ik heb er even een linkje voor je bij gezocht: https://www.thuisarts.nl/delier/ik-wil-delier-vroeg-herkennen
Toegevoegd op 01 november 2020 23:11: tekst