Zit er een verband tussen dingen leren oppaken en IQ?

Ik ben een vrouw van 18 jaar en heb een jaar bij de Blokker gewerkt. Bij de Blokker moest ik veel langer dan mij collega's de tijd nemen om dingen te leren/op te pakken. Terwijl ze hooguit 3 jaar ouder waren en we allemaal sowieso VMBO kader hadden gedaan dus (in theorie?) even hoog IQ hebben. Nu vraag ik me af of er een verband zit tussen dingen leren oppaken en IQ

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
tinus1969
3 jaar geleden
Dat jij en je collega's allemaal VMBO hebben gedaan, betekent niet dat jullie allemaal een even hoog IQ hebben; een diploma halen hangt ook van andere factoren af. IQ is één getal dat verschillende aspecten meet. Je kunt dus heel intelligent zijn op één aspect en veel minder op een ander. Bij 'moeite met nieuwe dingen leren oppakken' moet ik eerder denken aan één of andere vorm van autisme - is dat wel eens ter sprake gekomen?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@tinus1969 Heb het even aan mijn ouders gevraagd. En nee. Dat is nooit ter sprake geweest. Het kan wel zijn dat ik door mijn hooggevoeligheid snel overgeprikkeld raak en daardoor in de drukke Blokker winkel waar ik werkte de dingen niet snel oppakte. Want buiten winkel werk om heb ik het eigelijk nooit ervaren

Het beste antwoord

Je intelligentie wordt onder meer bepaald door je leervermogen, maar ook door andere factoren.
Intelligentie is een mentale eigenschap met veel verschillende functies zoals de mogelijkheid overeenkomsten en verschillen op te merken in waarnemingen, zich in de ruimte te oriënteren, te redeneren, plannen te maken, problemen te doorgronden en op te lossen, in abstracties te denken, ideeën en taal te begrijpen en te produceren, informatie op te slaan in het geheugen en daar weer uit op te halen en te leren van ervaringen.
Je pakt dus misschien wat minder snel dingen op, maar scoort op andere gebieden goed genoeg om VMBO-niveau te halen.
SimonV