hebben vrouwen over het algemeen meer empathie dan mannen?

Deze vraag stel ik omdaf veel mannen die ik ken hebben niet zo veel emphatie als de vrouwen die ik ken. Of is dit slechts toeval? En maakt geslacht niks of nihil uit.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Psyche
3.8K
Edraket
3 jaar geleden
Ik denk dat het geslacht van grote invloed is. Mannen hebben nu eenmaal veel meer testosteron in hun bloed wat agressief maakt.
Die agressie zal het inlevingsvermogen niet stimuleren. Mannen zijn aangeboren agressief en vrouwen aangeboren zorgzaam.
Jongetjes spelen met zwaarden en meisjes verzorgen hun poppen.
Empathie gaat hand in hand met zorgzaamheid.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Edraket, jongens spelen met zwaarden en meisjes verzorgen hun poppen.
Ja, als ouders zwaarden kopen voor jongens en poppen voor meisjes ontwikkel je gedrag bij je kind. Heel weinig ouders voeden neutraal op.
Ga eens kijken in een peuterspeelzaal of kleutergroep. Jongens lopen ook in de prinsessenjurk in de poppenhoek. Meisjes bouwen ook torens en gooien die om met veel kabaal.
Ik hoor ouders continu zeggen: laat liggen, dat is voor meisjes etc.
Nou, mijn dochter klom ook in de hoogste bomen, mijn neefje doet ook nagellak op en zelf speelde ik nooit met poppen; ja om de haren af te knippen......
Edraket
3 jaar geleden
@Simonsdochter
Een zwaard hoef je niet voor je zoon te koppen.
Als je met een jongetje door de stad loopt of door een park en hij ziet een afgebroken tak van een halve meter lengte dan kan hij die tak niet laten liggen. Dat is onmogelijk. Dat stuk hout moet mee naar huis. Thuis neemt hij die tak elke paar dagen in zijn hand om schermbewegingen mee te maken, want het is zijn zwaard. Ik heb hier nog zo'n stuk hout liggen. Het is zeker 4 jaar oud, maar ik mag het niet weggooien. Haha.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja, kinderen hebben geen speelgoed nodig om creatief te denken. Een stuk hout kan prachtig als zwaard gebruikt worden. Een oude doos een hut (tien keer mooier dan een gekochte tent).
Zo kun je lang doorgaan.
Jouw zoon (en bijna elk ander kind, ofwel de meesten) worden toch on(bewust) een kant opgeduwd. Wordt een kind geboren in een traditioneel gezin, is dat al een voorbeeld voor een kind. Niks mis mee.
Een kind wordt geboren met een aanleg. Alle invloeden daarna ontwikkelen een kind.
Prima, maar dat heeft veel invloed op de keuze die kinderen maken.
Zelf ben ik echt geen neutraal pusher, absoluut niet.
Maar zwart wit is het niet. Zelf ben ik daar een mooi voorbeeld van.
Ik had als kind volgens mijn oom ‘jongensbenen’. Ofwel een meisje dat continu in bomen klom, in de modder speelde, autootjes wilde, met 11 jaar stekels liet scheren bij de kapper. Dan werd ik als ‘jongen’ beschouwd.
En nee (maakt eigenlijk ook niks uit), lesbisch ben ik niet. 100% hetero.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Eigenlijk triest om erbij te vermelden. Veel denken dan; ze zal wel......
Toevallig zit ik in het onderwijs waardoor ik merk dat het allemaal niet zo zwart wit is op jonge leeftijd.
Waarschijnlijk (doordat ik zo ben) dat ik ook niet doorsnee reageer op een jongen die om nagellak vraagt. André Hazes heeft ze zelfs gelakt.
Kortom, zeker is er een aanleg, maar de invloeden vormen een kind enorm.

Het beste antwoord

Ja. Nieuw onderzoek bevestigt eerdere studies die aantoonden dat vrouwen gemiddeld empathischer zijn dan mannen. Het onderzoek laat bovendien zien dat dat verschil niet te verklaren is aan de hand van DNA, aangezien de genen die bijdragen aan empathie bij mannen niet anders zijn dan bij vrouwen.
Fysiologische metingen en gedragstesten laten echter gemengde bevindingen zien. Beantwoorde vragenlijsten wijzen wel consequent op een grotere empathie bij vrouwen.
SimonV
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
De meest logische conclusie is dus dat we nog niet alle genen in kaart hebben die bijdrage aan empathie.
Dat wil dus ook zeggen dat er genen zijn waarvan de expressie een aantal kenmerken heeft, waaronder het bijdragen aan (bijv) empathie. Oftewel, genen die indirect aan de empathie bijdragen (door bijv hormonen).
SimonV
3 jaar geleden
Waarom zou empathie niet gewoon aangeleerd gedrag kunnen zijn?
vraagBraak1
3 jaar geleden
Is er niet ook een ander onderzoek dat de verschillen tussen mannen en vrouwen kleiner zijn de verschillen tussen verschillende mannen en verschillende vrouwen? Kan je daar dan ook niet uit verklaren dat er ook mannen bestaan met meer empathie hebben dan bepaalde vrouwen?
Edraket
3 jaar geleden
@SimonV
Omdat aangeboren empathie wellicht een voordeel is, bij de instandhouding van de soort.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SimonV
Empathie is zowel genetisch bepaald als aangeleerd.
Snap het minnetje niet (niet van mij dus).
Ter compensatie een plus

Andere antwoorden (1)

Vijftien jaar geleden ontwikkelden onderzoekers van Cambridge University een vragenlijst waarmee kan worden vastgesteld hoe empathisch mensen zijn. Het begrip empathie is op te splitsen in twee onderdelen: cognitieve en affectieve empathie. En de vragenlijst gaat over beiden. Cognitieve empathie is daarbij kort gezegd het vermogen om je de gedachten en gevoelens van een ander voor te stellen. Terwijl affectieve empathie gaat over hoe goed je in staat bent om met een passende emotie op de gedachten en gevoelens van de ander te reageren.
Daarnaast bevestigt het onderzoek eerdere studies die aantoonden dat VROUWEN gemiddeld EMPATHISER zijn dan mannen. Het onderzoek laat bovendien zien dat dat verschil niet te verklaren is aan de hand van DNA, aangezien de genen die bijdragen aan empathie bij mannen niet anders zijn dan bij vrouwen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Waarom herhaal je letterlijk mijn antwoord?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SimonV
Dacht toch niet dat het een letterlijke herhaling is. Strekking misschien hetzelfde. Ook andere bron.