Kan bordeline afnemen namate je ouder wordt zonder therapie?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Psyche
2.1K

Het beste antwoord

Ja, dat zou kunnen. Bij borderline-patiënten lijkt er vaker sprake te zijn van remissie (niet meer voldoen aan bepaalde kenmerken) dan van daadwerkelijk herstel. Na het dertigste jaar treedt meestal wel een opmerkelijke stabilisering op. Het functioneren blijkt te verbeteren met het stijgen van de leeftijd na het ontstaan van de borderline-persoonlijkheidsstoornis of kenmerken.

Langdurige therapie en begeleiding worden wel aanbevolen. Soms is het leven voor mensen met deze stoornis draaglijker met medicijnen, meer kan worden verwacht van een gestructureerde omgeving waarin iedereen goed weet waar hij of zij aan toe is.
Vaak weet een persoon de stoornis te overwinnen, maar als dit niet rond het 35e levensjaar is gebeurd, is de kans groot dat de stoornis van blijvende aard is.
SimonV
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
https://www.gezondheidsnet.nl/ziekten/borderline-persoonlijkheidsstoornis
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
In de Engelstalige bronnen staat juist dat het onwaarschijnlijk is om het proces te overwinnen zonder begeleiding dat het therapeutische proces biedt. Veel BPS patiënten vertonen steeds terugkerend gedrag. Therapeutische begeleiding blijft noodzakelijk om terugval te voorko
Wikipedia is geen bron maar maakt gebruik van diverse bronnen.
De opsteller van deze pagina heeft de berichtgeving diverse malen bij moeten stellen.
In de Engelstalige bronnen staat juist dat het onwaarschijnlijk is om het proces te overwinnen zonder begeleiding dat het therapeutische proces biedt. Veel BPS patiënten vertonen steeds terugkerend gedrag. Therapeutische begeleiding blijft noodzakelijk om terugval te voorkomen.
Wikipedia is geen bron maar maakt gebruik van bronnen. De opsteller van deze wikipediapagina heeft zijn betoog diverse malen bij moeten stellen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg:Borderline-persoonlijkheidsstoornis
SimonV
3 jaar geleden
Het is onwaarschijnlijk, maar het kan wel. Ik ken zelf iemand die zonder therapie stabiliseerde in de loop der jaren, en pas op haar 40e in therapie ging omdat ze er toen aan toe was.
SimonV
3 jaar geleden
Daarnaast lijkt me het NCBI als bron wel betrouwbaar. Dat is onderdeel van de National Institutes of Health, de belangrijkste instantie van de Amerikaanse regering die verantwoordelijk is voor biomedisch en volksgezondheidsonderzoek.

Andere antwoorden (1)

Neen, de symptomen en uitingen van een gediagnosticeerde PS borderline kunnen wel wijzigen en zelfs afnemen bij het ouder worden maar niet zonder een noodzakelijk durende effectieve therapie. Bij het klimmen van de jaren vertonen veel personen met een antisociale of borderline PS vaak een afname van agressief en impulsief gedrag.
Bij het ouder worden kan de uiting van de PS borderline wijzigen, er ontstaan meer passief-agressieve gedragingen. Na het dertigste á veertigste levensjaar kunnen deze zelfs deze sterk afnemen doordat de patiënten vaak leren met behulp van een effectieve therapie handiger met hun beperkingen om te gaan. Met ongeveer de helft van de patiënten gaat het veel beter. Therapieën en/of psychologische behandelingen dienen zeker bij het ouder worden noodzakelijk om een terugval te voorkomen, in ieder geval te beperken.
De praktijk heeft uitgewezen dat het inderdaad voorkomt dat iemand op een bepaald moment voldoet aan de criteria voor een BPS en op een later moment niet meer, lang na het na het stoppen van de therapie.
Als één van de oorzaken denkt men dat iemand waarbij eerder zo'n stoornis is vastgesteld, achteraf gezien verkeerd gediagnosticeerd was, dat er een andere oorzaak was voor de symptomen.
Of dat iemand niet echt 'genezen' is, maar hooguit in remissie is/was. Dat wil zeggen dat sommige tekenen van de stoornis zijn afgenomen, soms helemaal verdwenen. Dit betekent nog altijd niet dat de PS borderline uitgeschakeld is.
Toegevoegd op 14 juli 2020 13:22: bron
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Volgens mijn bronnen kunnen sommige symptomen die verband houden met BPS na verloop van tijd verbeteren, zelfs zonder therapie. Wat zijn jouw bronnen die het tegendeel beweren?