Kan uiteindelijk iedereen depressief worden?

Men zegt dat genen een rol spelen in het krijgen van een depressie maar als die genen niet bezit. Kan je dan uiteindelijk ook depressief raken omdat je heel veel narigheid hebt meegemaakt en geen hulp krijgt die je nodig hebt?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Psyche
1.5K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ze zeggen vaak: Het gaat er niet om wat je meemaakt, maar hoe je met die problemen om gaat. Word je slachtoffer of weet je de kracht in jezelf terug te vinden en het leven weer op te pakken?
En natuurlijk wordt het soms moeilijker naarmate je meer op je bord krijgt. Maar mensen hebben ook een enorme veerkracht.
Genen hebben er niet alles mee te maken. Je ziet in je jeugd ook hoe je ouders met problemen omgaan. Neem je die manier van omgaan met problemen over, of niet?
We lijken soms meer op onze ouders dan we zelf beseffen...

Het beste antwoord

Ja, voor zover we weten zijn er geen genen die immuniteit tegen depressie geven.

Om een lang verhaal kort te maken, kan je het simpel stellen dat iedereen depressief kan worden MAAR dat het voor iedereen anders is wat er nodig is om in die depressie te raken. Voor sommigen kan het al genoeg zijn als een relatie uit gaat, voor anderen is er aanzienlijk meer nodig. Kortom, voor iedereen verschillend, maar niet niemand is immuun voor het krijgen van een depressie.

Het erkennen van in een depressie zitten, dat is een heel ander verhaal. Velen zullen dit ontkennen als ze er in zitten. Ook heerst er (ook in Nederland) nog een behoorlijke taboe op het hebben van een depressie (vandaar ook al die spotjes "Hey, het is ok"
(https://www.heyhetisoke.nl/)
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
+ Hier valt geen speld tussen te krijgen.