Wordt de ontdekking van depressie bij de huisarts meteen in het medisch dossier van de patiënt gezet?

Als uit een huisartsafspraak blijkt dat een patiënt lijdt aan depressie, wordt dit dan slechts aan de patiënt vermeld en op een briefje meegegeven, of wordt het meteen in zijn medisch dossier gezet (waar, hypothetisch gezien, andere personen toegang tot hebben)?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Psyche
2K
HannekeJanssen
3 jaar geleden
... en als antwoord op het tweede deel van je vraag: alleen als jij daarvoor toestemming geeft, hebben anderen dan jouw huisarts en jij toegang tot je medisch dossier. Dus "derden" komen dit zonder jouw toestemming niet te weten.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het komt in het dossier. Ga er van uit dat als jij toestemming hebt gegeven voor een elektronisch patiëntendossier iedereen met een enigzins medisch achtergrond kan meekijken. Ga er ook maar van uit dat iedereen die geïnteresseerd is en doordrukt toegang heeft. Jouw schoonmoeder kan dus bij de zus van haar vriendin vragen welke SOA jij wanneer gehad hebt. :) Zoek maar eens op de ziekenhuisopname van Samatha de Jong (Barbie)

Antwoorden (3)

De huisarts zal zijn bevindingen in de pc zetten dus in het medici dossier van de arts.
3 jaar geleden
Dat is niet helemaal correct. Ondersteunend personeel heeft eveneens integraal toegang tot je dossier en zal dit verwerken voor wetenschappelijk onderzoek naar de populatie in een praktijk, wijk, stad etc.. Tenslotte wordt bij een doorverwijzing naar een ziekenhuis of specialist een samenvatting meegestuurd van je medisch journaal. Een depressie zal per definitie daarin opgenomen worden en zo verspreidt deze info zich als een olievlek. Overigen kan een huisarts deze diagnose niet stellen want daar is deze niet voor opgeleid, maar helaas gebeurt dit wel in Nederland.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Min.
Weliswaar staat deze info in het dossier maar die mag niet zomaar worden gedeeld en kan zich dus niet 'als een olievlek' verspreiden. Verder mag een huisarts deze diagnose wel degelijk stellen - sterker nog, het stellen van diagnoses is geen voorbehouden handeling en iedereen mag diagnoses stellen. Een huisarts mag ook op eigen initiatief antidepressiva voorschrijven - dat zal niet automatisch leiden tot tuchtrechtelijke problemen.
Zo'n diagnose MOET zelfs in he dossier worden vastgelegd. Een huisarts die zo'n diagnose stelt maar niet opschrijft doet aan 'onvoldoende dossiervorming' en dat is tuchtrechtelijk laakbaar/klachtwaardig.