Hoi ik heb erg last van mijn trauma hoe kan ik hem uitschakelen?

Hoi ik heb ik het verleden en het heden een hele boel meegemaakt en heb een trauma daar aan opgelopen ik kan al maanden niet meer slapen en ik heb een groot probleem want ik heb een hele belangrijke toetsweek binnenkort en als ik die niet haal ga ik niet over maar als ik niet kan slapen kan ik ook niet leren kan iemand mij aub helpen bedankt

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Psyche
1.7K
Ritsuka
3 jaar geleden
+ , je huisarts kan je doorverwijzen
Thecis
3 jaar geleden
Toevoeging, voor dit soort urgente dingen kan een huisarts soms beslissen om een licht kalmerend middel voor te schrijven. Maar daarbij een verwijzing is inderdaad het meest belangrijk.
tinus1969
3 jaar geleden
@Thecis, een kalmerend middel is per definitie versuffend en van negatieve invloed op schoolprestaties.
tinus1969
3 jaar geleden
Laat je verwijzen naar een EMDR therapeut. Alleen is dat niet geregeld voor je toetsweek.
anneliez
3 jaar geleden
Nee, helaas kan niemand je hier helpen. Daar heb je een specialist voor nodig, Ga naar je huisarts en laat die je verder helpen
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het klinkt als een serieus probleem. Het zou jammer zijn als je opleiding niet goed gaat. Is er op school een maatschappelijk werker of schoolpsycholoog? Kun je met een decaan praten? Zoek een studiemaatje in je klas, dan sta je er niet alleen voor en kun je samen leren voor de toetsweek. Het leidt je hopelijk wat af van de problemen.

Antwoorden (1)

Je trauma uitschakelen kan niet. Je kunt je trauma wel én serieus nemen én relativeren.

Serieus nemen
Dit kan bijvoorbeeld door erover te schrijven of het te tekenen.
En door met anderen te praten over datgene wat je hebt meegemaakt. Doe dit met mensen die je vertrouwt of met lotgenoten. Doe je verhaal ondanks de pijn die het veroorzaakt. Ga er niet vanuit dat mensen het vervelend vinden om je verhaal te horen. Het kan goed zijn dat ze er zelf niet naar durven vragen. Hoe vaker je het vertelt, hoe gemakkelijker het je af zal gaan.

Relativeren
Besef dat hetgeen je aangedaan is, in het verleden ligt. Het is voorbij. Er kan je nu niets meer gebeuren. Je bent nu veilig.
Als je gedachten weer met je op de loop gaan: stop deze. “Herprogrammeer” je hersens door steeds de denken: “Er is nu niets om bang voor te zijn”. Punt.
Probeer in slaap te komen door het doen van ontspannende mindfulnessoefeningen. Hiermee voorkom je dat je gedachten weer met je op de loop gaan en je niet kunt slapen.
https://sochicken.nl/4-mindfulness-oefeningen
Het lijkt misschien of alles je nu overkomt, maar in feite kun je zelf de regie over je gedachten (die jouw gevoelens beïnvloeden) leren krijgen.
Sterkte!

Vanzelfsprekend is voor het echt verwerken van het trauma professionele hulp nodig. Maar dat is niet in een paar maanden gebeurd, en bovendien bestaat er momenteel een ellenlange wachtlijst voor psychotherapie.
SimonV