Ik heb constante neigingen om te checken of (bijv) mijn voordeur op slot zit. Hoe heet dit en waarom?

Ik heb zover ik weet geen ernstige gevallen meegemaakt waardoor dit de oorzaak kan zijn, maar wel bijvoorbeeld op school, werk, enzovoort.

Dit is eigenlijk nu zo erg dat dit zowat geforceerd wordt, en als ik het niet doe dat ik erg gespannen en angstig wordt.

Het "dubbelchecken" of bijvoorbeeld mijn toiletdeur op slot zit gaat meestal zo: 20x (of meerdere/mindere keren) de deurknop overhalen en er ook meestal tegenaan duwen, zelfs af en toe zo hard dat ik mijzelf zowat wegduw. Dit alleen kan ook herhaald worden.

En over het "dubbelchecken" van deuren, het hoeft niet per se een deur te zijn. Zolang ik er niet zeker over ben, check ik het 9 van de 10 keren.

Ik heb ook geen idee wat het is en of het uberhaupt iets is wat meerdere mensen hebben, maar als het echt iets bestaands is, zou ik echt willen weten wat het is en wat ik hier tegen moet doen...
Edit:
Ik ben vergeten toe te voegen dat het "op school, werk etc" alleen maar kleine gevallen waren, en dat het niet echt vaak is gebeurt.

De fout was gemaakt in de 1ste alinea van de post.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Psyche
5.2K
Bordensteker
3 jaar geleden
Die neigingen komen bij meer mensen voor. De naam ervoor is dwanghandelingen, en de achterliggende stoornis wordt een obsessief-compulsieve stoornis genomed. - Bij een dwangstoornis heeft u gedachten die u eigenlijk niet wilt hebben: dwanggedachten.
- U moet van uzelf bepaalde dingen steeds weer doen: dwanghandelingen.
- U bent bang dat er ernstige dingen kunnen gebeuren als u die dwanghandelingen niet steeds volhoudt.
Meer informatie o.a. op https://www.thuisarts.nl/obsessieve-compulsieve-stoornis/ik-heb-obsessieve-compulsieve-stoornis

Antwoorden (3)

Ik heb dit ook. Er is ook bij mij niet echt een oorzaak, maar het is bij mij vooral omdat ik er gewoon zeker van wil zijn. Dit is bij mij een dwangstoornis. Geen idee of dit het bij u ook kan zijn, maar hieronder staat een link met een pagina daarover, misschien herkent u zich in de symptomen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het is een bestaande stoornis, waar veel meer mensen last van hebben. Met de Engels afkorting OCD (Obsessive-Compulsive Disorder) genoemd of dwangneurose. Mensen met zo'n obsessief-compulsieve stoornis hebben last van dwanggedachten en/of dwanghandelingen. Ze moeten een bepaalde handeling (van zichzelf) meerdere malen herhalen. Ze zien zelf ook wel in dat dit vreemd gedrag is, maar kunnen er vaak niet mee stoppen. De gedachte dat de persoon iets móét doen overheerst, want hij of zij heeft het idee dat er anders iets verschrikkelijks zal gebeuren. Daarom moet diegene elke keer van zichzelf controleren of bijvoorbeeld de deur wel echt dicht is of het gas wel echt uit is.

De oorzaak ervan kan genetisch zijn maar ook door onverwerkte emoties komen. Het komt regelmatig voor dat meerdere mensen in een familie last hebben van een bepaalde vorm van deze stoornis. Dwangneurose kan ook ontstaan wanneer traumatische gebeurtenissen niet goed verwerkt zijn. Om daar toch mee om te kunnen gaan kan de psyche van die persoon dwangmatige gedachten gaan ontwikkelen.
Amadea
3 jaar geleden
Dat is een dwangneurose of dwanghandeling en dit valt onder een osbesssief compulsatieve stoornis. en daar kun je je als je dat wilt voor laten behandelen door een psycholoog.Dat moet je dan via de huisarts regelen en behandeling is gratis.Behandelingen hiervoor zijn over het algemeen zeer succesvol.
moet zijn: obsessief compulsieve stoornis
Er is lang niet altijd een directe aanleiding voor de te vinden. Meer informatie vind je op internet.
Toegevoegd op 05 mei 2020 17:28: tekst