Iq score is verbeterd van 73 naar 104, hoe komt dat?

Ik heb in mijn jongeren jaren 2 iq testen gehad en kreeg ik als uitslag een iq van 73, nu ben ik 18 en heb ik een nieuwen test laten afnemen en kwam er een iq score van 104 uit! Ik zelf heb ook een vorm van autisme en ben vaak gestrest. Weet iemand hoe dit komt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Psyche
4.2K

Antwoorden (2)

Een iq test is een moment opname. Voel je je moe of ziek of ben je gestrest dan kan dat zeker invloed hebben op de score. Je autisme kan ook een rol hebben gespeeld. Als je nu minder gestrest as kan dat (mede) een veel hogere uitslag tot gevolg hebben. Daar komt nog bij dat niet elke iq test hetzelfde is en ook zijn ze niet allemaal even betrouwbaar.
as = was
Toegevoegd op 29 maart 2020 17:20: tekst
4 jaar geleden
nounka
4 jaar geleden
Inderdaad, en het feit dat hij er al een keertje een gedaan had en een beetje wist wat er de bedoeling was speelt ook al een grote rol
Oorspronkelijk is de IQ-test gemaakt voor kinderen van 12 jaar. In het oude onderwijsstelsel hadden de kinderen in de zesde klas lagere school (tegenwoordig groep 8) geen eindtoetsen,maat toelatingsexamens voor de middelbare school. Met de uitslag van een IQ-test kon men zich richten op LTS (lagere technische school), MULO (middelbaar uitgebreid onderwijs), HBS (hogere burgerschool; een vorm van Atheneum VWO) en Lyceum of Gymnasium.
Tegenwoordig zijn er veel verschillende IQ-testen en ze hebben niet allemaal dezelfde waarde. ook de scores hangen veel af van de omstandigheden. Als je nu veel hoger scoort dan een aantal jaren geleden kan vooral te maken hebben met de omstandigheden, de stress en de soort test. Als je nu een VMBO of MAVO hebt gedaan lijkt me jouw laatste score erg onbetrouwbaar en dat ligt dan toch voornamelijk aan de test. Als je HAVO of VWO hebt gedaan is de score eigenlijk een lachertje, want dan zou je rond de 135 moeten komen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bordensteker
4 jaar geleden
Je uitleg van MULO slaat de plank nogal mis.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Meer_uitgebreid_lager_onderwijs En je bewering dat iemand die HAVO of VWO heeft gedaan wel rond de 135 zou moeten hebben is pertinent onjuist.
In je bron staat daarover: “Mensen die rond het gemiddelde zitten vormen de grootste groep in de maatschappij. Zij gaan naar gelang hun intelligentie en belangstelling, naar het vmbo, havo of vwo. De benedengemiddelde groep zal vaak iets harder moeten werken voor school. De bovengemiddelde groep heeft het wat dat betreft makkelijker. Zij komen vaker op de havo of het vwo terecht.” In de bijbehorende tabel staat die bovengemiddelde groep aangeduid met IQ’s tussen 110 en 119. Je eigen bron koppelt dus “op havo of vwo terechtkomen” aan IQ’s van rond de 115.