Komt flauwvallen door hyperventilatie vaak voor?

Hallo,

Ik had een vraagje over t fascinerende flauwvallen

Laatst heb ik last van hyperventilatie en dit gaat gepaard met angst om de controle te verliezen (flauw te vallen) komt dit echter vaak voor door hyperventilatie of juist zelden,

Groertjes

4 jaar geleden
in: Psyche
1.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als de hyperventilatie lang genoeg duurt, dat is per persoon verschillend, dan kun je zeker flauwvallen. Door flauw te vallen reset je lichaam zich als het ware. Hierdoor stopt de hyperventilatie en ga je weer normaal ademen.
werled
4 jaar geleden
Is dit dan echter door je zenuwstelsel die teveel prikkels krijgt (stress, spanning, angst) of omdat je te weinig zuurstof krijgt ?
paulus811
4 jaar geleden
Ik heb dit hyperventilatie probleem ook gehad en ben op yoga gegaan om mijn ademhaling te verbeteren. Dat is inmiddels 30 jaar geleden en ik heb nooit meer last gehad. Bij mij ging alles om me heen draaien en werd ik misselijk.

Antwoorden (1)

Het komt niet vaak voor. Mensen die hyperventileren zijn wel vaak bàng om flauw te vallen.
Hyperventileren betekent te diep inademen of veel sneller ademen dan normaal. Je neemt te veel zuurstof op en raakt te snel te veel kooldioxide kwijt. Dat vernauwt je bloedvaten en vertraagt de bloedtoevoer naar je hersenen, waardoor je zou kunnen flauwvallen.
SimonV