Hoe kan je leren denken wat je wil denken (en stoppen met denken wat je niet wil denken)?

Er zijn heel veel boeken enz. over hoe je zou moeten denken: positief, oplossingsgericht enz. Toch lukt dit niet altijd, bij mij alleszins niet. Het lijkt alsof er een soort gedachten-programma is dat altijd opnieuw wordt afgespeeld, soms positief maar heel vaak niet positief. En ook al doe ik mijn best en neem ik me voor om bepaalde gedachten niet meer te denken, ze komen altijd terug in mijn hoofd. Ik hoor dit ook van mensen met wie ik hierover praat bv ze willen niet meer aan hun ex, hun ontslag enz denken en toch komen de gedachten hieraan altijd weer in hun hoofd.
Hoe kan men dit veranderen, en denken wat men wil denken?

liveisgreat
4 jaar geleden
in: Psyche
2.1K
Antoni
4 jaar geleden
Misschien helpt het om de negatieve gedachten eens uitgebreid op te schrijven, daarbij te vermelden wat je er verder bij voelt, wat je in de situatie anders had willen zien of doen, etcetera. Beperk je daarbij tot één onderwerp. Maak er een afgerond verhaal van en sluit alles voor je af (voorzover dat kan). Probeer te komen tot een positieve conclusie: misschien heb je iets geleerd uit de situatie, of doe je dingen nu -gelukkig- anders. Je hoeft het geschrevene niet eens te bewaren: je zou het ook weer kunnen weggooien als jou dat het beste lijkt. Iets 'van je af schrijven' werkt voor sommige mensen heel goed.
Ritsuka
4 jaar geleden
Helemaal stoppen met aan iets denken lukt niet. Je kunt wel, zodra je er bewust van bent, je gedachten daar weer wegsturen, zodat je er niet in blijft hangen.
Negatieve gedachten zijn niet erg, niemand is 24/7 gelukkig.
Pieterke
4 jaar geleden
Goeie vraag!

Antwoorden (2)

Sta eens wat vaker stil bij wat je denkt. Loop niet weg voor de gedachten die je vervelend vindt en waarvoor jij je misschien schaamt. Schrijf ze op, zo krijg je er grip op en zullen ze je minder vaak overvallen.
Beseffen dat je negatieve overtuigingen niet kloppen en deze veranderen in gedachten die ‘meer rendement opleveren’, leert je te denken wat je wilt denken.

Herhaal dagelijks in je hoofd een positief zinnetje “Het zal wel goedkomen”. Je hoeft het (nog) niet te geloven, dat komt op den duur vanzelf wel. Iets positief visualiseren is voor je hersens bijna dezelfde als het echt meemaken.

Negatieve gedachten komen ook voort uit gevoelens. Niet aan iets negatiefs denken (zoals een overlijden, ontslag e.d.) heeft geen enkele zin als je de pijn nog niet verwerkt hebt. Juist dan komen de gedachten des te vaker terug. Probeer de nare ervaring te verwerken en een plaats te geven. Dan zul je er vanzelf minder aandacht aan hoeven schenken.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ gewoon een goed antwoord. Lukt het niet en krijg je er teveel last van: psycholoog (cognitieve therapie, mindfullness...). Het enige waar je nauwelijks invloed op hebt: gedachtes terwijl je slaapt :-(
Kijk eens naar het onderwerp 'Mindfullness' hier zijn veel boeken over geschreven en meerdere apps voor die je kunnen helpen bij het focussen en bewust worden van je gedachten en gevoelens. Het boek 'Mindgym' van Wouter De Jong kan wellicht een leuke en hippe manier zijn om hier bewust mee om te gaan.