Als iemand iets verschrikkelijks heeft meegemaakt en daarna last heeft van onder meer angsten, nachtmerries, slaapproblemen, prikkelbaarheid, woede-uitbarstingen, voortdurende waakzaamheid, concentratieproblemen, vermijdingsgedrag is de kans groot dat hier sprake is van een trauma.

Een POH-GGZ van de huisarts kan een trauma vaststellen. Als de huisarts hiermee akkoord gaat, kan op basis hiervan eventueel doorverwezen worden.
Een officiële diagnose mag pas door GGZ-professionals met een BIG-registratie gesteld worden. Dat kunnen zowel psychologen als psychiaters zijn.

Wikipedia
Een psychisch trauma komt op wanneer de normale verwerking (verdediging) niet meer helpt, en handelen niet meer lijkt te baten. Een traumatische reactie bestaat uit hyperactivering, dwangmatige herbeleving (het opnieuw beleven van de traumatische ervaring), dissociatie, verdringing, angstreacties en vervlakking (verandering bewustzijnstoestand, vertekende beleving van de werkelijkheid en veranderd toekomstbesef). Er ontstaat mogelijk een acute of posttraumatische stressstoornis. Het individu ervaart een beschadigd zelfbeeld, bepaald door de aard van de traumatische gebeurtenis en de weerbaarheid van de persoon, de steun van de sociale omgeving en het handelen van de gemeenschap.
SimonV
5 jaar geleden
Mbt de deelvraag: "Mag psychisch assistent van de huisarts dit vaststellen?"
Het stellen van diagnoses is vrij; het is geen 'voorbehouden handeling'. Iedereen mag dus diagnoses stellen.
Er is wel één maar: Soms wordt geëist dat de diagnose door een arts, erkend psycholoog, etc is gesteld. Dat is zie je vaak bij verzekeringen en vergelijkbaar.
Bijvoorbeeld: Ik mag best zeggen dat jij een gebroken been hebt, maar als je je ziek wil melden op je werk kan de werkgever eisen dat de bedrijfsarts (dus niet eens elke willekeurige arts) vaststelt dat dat been echt gebroken is.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+plus
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/minister-alleen-arts-mag-diagnose-stellen~becb300b/ Ik had ook het idee dat dat plan van de minister niet door is gegaan.
tinus1969
5 jaar geleden
Vanwaar de min?
tinus1969
5 jaar geleden
@LeonardN, dat plan is ook onmogelijk uit te voeren. Definieer namelijk 'diagnose stellen' - dat kan niet, of genuanceerd, dat kan niet op een betekenisvolle manier die er voor zorgt dat jij en ik geen diagnoses stellen maar wel kunnen zeggen 'dat lijkt wel een gebroken been'.
LeonardN
5 jaar geleden
@tinus1969 Nam ook al aan dat dat de reden was van het niet doorgaan.