Mag ik dan naar de huisarts zonder dat mijn ouders het weten?

ik ben zelf 17 en ik wil 'anoniem' naar huisarts vanwege veel problemen met mezelf. Zowel lichamelijk en mentaal. Ik ben niet op orde. Het is een lang verhaal. Een levensverhaal, maar ik kan in woordjes uitleggen wat er mis is. En ik wil niet dat mijn ouders het weten. Ik wil namelijk er iets moois van maken. Want mijn ouders weten niet wat ik allemaal heb en ik kan het niet meer aan.
Ik zit hier allemaal mee:
- Ongelukkig
- Verkeerde gedaan voor mijn eigen bestwil.
- Thuissituaties
- voel mezelf niet
- depressief
- Tekort aan aandacht
- Snap me zelf niet, door de war.
- Buikpijn
- Kan niet voor mezelf zorgen
- Communicatiegebrek
- Geen doelen/toekomst
- Veel zorgen
- Ik ken mijn persona niet.
- Durf niks te delen.
- En etc.

( Sorry dat ik iets verkeerds heb gezegd, maar probeer mijn best :) .)
ps: Ik denk dat dit echt niet goed idee is, maar hé, hulp achter de rug van mijn ouders is wel iets goeds. :)
Ik hou het best lang anoniem. Dankje wel voor de aandacht.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Psyche
2.3K
Ritsuka
5 jaar geleden
Huisarts heeft geheimhoudingsplicht, kun je gewoon heen.
Tip: schrijf het vantevoren op, dan vergeet je het niet.
Antoni
5 jaar geleden
Als je 17 bent, zit je in de puberteit. De problemen die je beschrijft, komen in die periode bij vrijwel alle leeftijdsgenoten voor. Ze maken deel uit van het volwassen worden. Het zou kunnen dat de huisarts eenzelfde opmerking maakt, maar hij/zij zal je ook kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Aangezien je de leeftijd wel hebt om zelfstandig een arts te bezoeken mag dat wel. Tieners en kinderen onder de 16 jaar moeten door de ouders gebracht worden. Persoonlijk vindt ik het wel een top idee van jou om de Arts te bezoeken. Hou geen problemen voor je zelf maar praat met iemand. Elk probleem heeft een oplossing. Geen een probleem is permanent.

Antwoorden (1)

Ja, je kunt naar je huisarts, zonder dat je ouders het weten.
Zodra je 16 of ouder bent, kan je naar de huisarts, zonder toestemming van je ouders. Je huisarts mag dan ook geen informatie (meer) geven aan jouw ouders, zonder jouw toestemming. Jouw dossier valt onder het medisch geheim, en ook jouw ouders hebben geen inzage.