Kun je je hobbies blijven doen bij (geen lichamelijke) ziekte?

Sindskort ben ik ziek. Ik heb me ziektemeldingen bij het UWV. Nu zing ik heel graag. Ik zing bij een popkoor. Maar kan ik dit blijven doen? Zeker omdat we ook weleens een optreden hebben. Door te zingen ontspan ik waardoor ik me weer wat beter voel.

5 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
paulus811
5 jaar geleden
Wat is een 'niet lichamelijke' ziekte?

Antwoorden (2)

Als het zingen het genezingsproces niet nadelig beïnvloed is het geen probleem om te blijven zingen.
5 jaar geleden
Volgens mij bedoel je te vragen of je werkgever of het UWV zullen denken: "Als je kan zingen, dan kun je ook werken !"

Dit is echter niet 1-op1 te zeggen. Het hangt vooral af van wat je normale werk inhoud en wat de aard van je ziekte is.

Om het extreem te stellen, wanneer je chauffeur ben en je hebt last van je ogen, dan meld je je terecht ziek, maar kun je nog prima zingen.

Heb je je als magazijnmedewerker ziek gemeld vanwege een verkoudheid, dan is het bijzonder dat je blijkbaar nog wel in staat bent een spannende inspanning te verrichten zoals een zangoptreden.
In dat laatste geval kan het zingen bewijs zijn dat je helemaal niet zo ziek bent dat je je werk niet kan doen en heb je jezelf dus onterecht ziek gemeld.

Mocht je twijfelen, raadpleeg dan je huisarts. Die kan aangeven of
a) het verstandig is thuis te blijven met je ziekte,
b) het zingen je herstel in de weg zit, of misschien juist bevorderd.