Erkent de wetenschap dat de mens een ziel heeft met een geslacht?

Als ik lees over transgender personen dan denk ik steeds: dus deze mensen geloven dat er zoiets bestaat als een ziel mét een geslacht die in een al of niet 'correct' lichaam geboren wordt..
Dan denk ik, hoe geraakt het door een ethische comissie, dat een persoon met zulke ideeën zich wil laten ombouwen tot iets anders (of het nu het andere geslacht dan wel een andere soort wordt of zo nog terzijde). Maar de wetenschap en de chirurgie moet toch ook haar ethische normen en waarden hebben, en moet dus om tot zulks over te gaan ook de geloofsovertuiging delen dat deze mensen een geslachtelijke ziel zijn die door een vergissing van God of de natuur het verkeerde lichaam toegewezen zijn? Want anders zouden ze bijvoorbeeld toch ook iemand moeten helpen die vindt dat zijn handen eigenlijk zijn voeten hadden moeten zijn en omgekeerd, of die gelooft dat hij eigenlijk een kip is en dus een snavel en vleugels wil en dergelijke?

5 jaar geleden
in: Psyche
4.2K
ronron1212
5 jaar geleden
Wat heeft de ziel met de hersens te maken? Of er een ziel is weet jij dat zeker?
Erna55
5 jaar geleden
@Goeievraagsteller : waar haal je het idee vandaan dat trandgender mensen een " ziel met geslacht " hebben ?
Wanneer je serieus wilt weten hoe het zit, lees dan eens hier : http://www.iedereenisanders.nl/414/alles-over-transgender/check-de-facts/#.XH7FdtG0uhA
------ Veel wetenschappers gaan ervan uit dat het gevoel een meisje of een jongen te zijn, al ontstaat in de baarmoeder. In een deel van de hersenen (de hypothalamus) ligt waarschijnlijk vast of iemand zich later meer man of meer vrouw voelt. Hersenen en geslachtsorganen ontwikkelen zich op een ander moment in de zwangerschap. Hierdoor kan het bijvoorbeeld zo zijn dat de hersenen zich ontwikkelen tot meer een vrouwelijk brein terwijl het geslacht van de ongeboren baby (foetus) mannelijk wordt. ----
-
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ziel, persoon met zulke ideeën, ombouwen, geslachtelijke ziel.....(transgender)
Een chirurg ethische normen en waarden........(artsen)
Sorry, maar kijk eens naar jouw normen als je deze vraag stelt met zulke bewoordingen.
Ik vind dit niet kunnen.
kierkegaard47
5 jaar geleden
Waarom zou uit het gegeven dat iemand zich man of vrouw _voelt_ moeten volgen dat er zoiets als een ziel bestaat? Waarom zou dit niet gewoon het gevolg kunnen zijn van hoe de hersenen in elkaar zitten (ook al heeft de rest van het lichaam een ander geslacht)?
Goeievraagstell
5 jaar geleden
Ronron: ik zeg niet dat ik geloof dat er een ziel bestaat, ik vroeg of de wetenschap erkent dat er zoiets bestaat, aangezien transgenders het altijd hebben over 'in het verkeerde lichaam geboren te zijn'.
Erna: ik probeer te begrijpen wat een 'mannelijk' of een 'vrouwelijk' brein dan wel moet voorstellen. Of wat 'zich man of zich vrouw voelen' mag betekenen...
Mulder: geen idee wat je bedoelt.
Kierkegaard: zal ik het dan maar houden op 'hersenen die in een verkeerd lichaam zijn geboren'?
LeonardN
5 jaar geleden
Ik begrijp denk ik de vraag/vrager wel. Neem iemand met amputatiedrang. Deze voelt zich beter bij het idee dat een ledemaat wordt verwijderd
https://www.psychologiemagazine.nl/artikel/pas-als-dat-been-eraf-is-voel-ik-me-compleet/
Vziw worden deze mensen met deze wens niet medisch geholpen en probeert men het als een psychisch probleem te benaderen. Welnu een in eerste instantie ogenschijnlijk gelijkwaardig fenomeen kan je mensen beschouwen die hun primaire geslachtskenmerken liever verwijderd hebben (en andere daarvoor in de plaats). Deze worden echter wel medisch geholpen en niet meer gezien als (enkel) psychologisch aan te pakken probleem. (transgenders) Wat is de wetenschappelijke uitleg om de ene wens psychologisch te benaderen en de andere wens medisch? En wellicht een nog interessantere vraag. Als we bij mensen met amputatiedrang vinden dat een gelijksoortige hersenafwijking te vinden is, die hun amputatiedrang verklaart, moeten we dan ook amputeren?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik vind het prima dat je me niet begrijpt. Ik begrijp jou ook niet. Dat jij deze vraag zo objectief kunt stellen. Jij noemt een transgender: een persoon met zulke ideeën. Iemand die zich wil laten ombouwen. Vervolgens vergelijk je transitie met iemand die zijn handen en voeten wil omdraaien.
Vervolgens doe je alsof een mens bestaat uit een lichaam en ziel, dan uit een lichaam en hersenen. Heb je al eens gehoord van voelen? Deze mensen VOELEN zich vrouw of man.
Een mens is ook: gevoel, hormonen (die vaak neigen naar het andere geslacht), dubbele geslachtskenmerken.....
Als je me nu nog niet begrijpt, prima.
En nee, ik ben geen transgender. Maar ik ken wel een paar zeer jonge transgenders. Op onze school momenteel twee. Als je ziet hoe deze kinderen en hun families lijden, krijg ik van deze vraag op deze manier verwoord een bepaald (alweer) gevoel.

Antwoorden (2)

De algemene consensus binnen de wetenschap is dat het bestaan van een ziel niet bewezen kan worden.
Vrij vertaald: volgens de wetenschap bestaat een ziel niet. Dus is er ook geen sprake van een geslacht.

Mensen die on hun diepste wezen voelen dat ze een kip zijn komen niet voor. Óók esthetisch is het een stap van een andere orde om iemand van diersoort te veranderen (als dat al zou kunnen)

Ook van mensen die hun handen en voeten om willen wisselen omdat "het verkeerd voeld" heb Ik nog nooit gehoord.

Wel ken ik mensen die b.v. bij een ongeluk hun duim hebben verloren en daarom op die plek hun grote teen hebben gekregen om zo hun duimfunktie te kunnen behouden.
Toevoeging:
Voor de duidelijkheid: de vraag en daarmee het antwoord spreken over het (niet) bestaan van een ziel in WETENSCHAPPELIJKE termen.

In RELIGIEUZE termen zijn velen ervan overtuigd dat een ziel wél bestaat.
Toegevoegd op 05 maart 2019 22:01: tekst
LeonardN
5 jaar geleden
-- Voor de duidelijkheid, min niet van mij -- "volgens de wetenschap bestaat een ziel niet. Dus is er ook geen sprake van een geslacht." Het zal mijn lezen zijn, maar geslacht bestaat toch gewoon, ongeacht het wel of niet bestaan van een ziel.
Bedoelde je meer iets als : "dus een "ziel met een geslacht" bestaat ook niet."?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Ik bedoel: een ziel bestaat niet dus is er ook geen sprake van een geslacht - Van de ziel -
Nee, en dat is voor de eigenlijke vraag die je lijkt te stellen (hoe verantwoordt men in de wetenschap transitionele chirurgie?) ook niet nodig.

Er zijn wetenschappers die ervan uitgaan dat een (geboren)man die zich vrouw voelt een -vrouwelijk brein- zou hebben. Dat idee zou met 2 onderzoeken naar de grote van een hersendeeltje ook min of meer bevestigd zijn. Dat deeltje heet BST-c.
====
https://www.continuum.nl/_artikel/hersenstorm_1
Theorieën over onze sekse en onze hersenen gaan over ons zelf. Ze raken ons persoonlijk. Zo slaken veel transgenders een zucht van opluchting als Dr. Swaab in 1996 ontdekt dat een hersendeeltje – de BST-c genaamd – bij man-naar-vrouw-transseksuelen dezelfde omvang heeft als bij vrouwen. De innerlijke ervaring tot het andere gender te behoren, hoeft niet langer verantwoord te worden. Andere transgenders voelen zich juist niet prettig bij Swaab’s deling in twee seksen. Want wat moet je nou met al die mensen die tussen beide genders in staan?
====

Later echter wordt dit weer min of meer weersproken (zelfde bron):
====
In 2002 publiceert Dr. Swaab een studie waaruit blijkt dat het verschil tussen de BTS-c van mannen en vrouwen pas gedurende de volwassenheid ontstaat en niet in de baarmoeder. In 2006 vindt onderzoeker Hulshoff Pol dat de omvang van de hersenen bij man-naar-vrouw-transseksuelen belangrijk krimpt gedurende de eerste vier maanden dat zij hormoontherapie gebruiken. Ze gaan naar het normale volume van vrouwelijke hersenen voor hun lichaamsomvang. Die krimp vindt ook plaats in hersenkernen als de hypothalamus. Daarmee is nogmaals aangetoond hoe dynamisch de hersenen zich aanpassen en hoe moeilijk het is om de grootte van hersenstructuren te relateren aan ingeboren en permanente verschillen.
====

Hoe dan ook concentreert de wetenschap zich op dit moment dus in de verschillen in de hersenen, dus een medische verklaring, geen religieuze/spirituele.
Er zijn echter ook mensen die beweren dat je dit nog steeds moet/kan zien als een psychologisch eigenschap, die ook zo behandeld moet worden.
https://www.youtube.com/watch?v=s57T27M1ZXk&t=24s
Vooral de vergelijking met mensen die amputatiedrang hebben is snel gelegd, waarbij de wens niet snel door medici wordt uitgevoerd.
De vraag of het ethisch is om het verzoek van iemand met geslachtsveranderingswens in te willigen is volgens mij nog niet helemaal gestreden, ook niet in het westen en aanvaard door alle wetenschappers.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Een nog andere manier om naar deze situatie te kijken is een naar economische positieve of op andere geprefereerde uitkomst. Als het minder blijkt te kosten om iemand een geslachtsaanpassende operatie te laten ondergaan dan deze levenslang psychologische hulp aan te bieden, of als vast kan komen te staan dat mensen na een operatie een significant gelukkiger leven hebben, kan dat ook bijdragen aan de acceptatie van deze ingrepen.