Als ik op een feest ben met veel lampjes en muziek, voel ik me alsof ik daar niet ben, wat is dit?

Laatst had ik een schoolfeest, gala. Ik kreeg al snel een vervelend gevoel, ik ben dan aan het dansen etc, en dan opeens krijg ik het gevoel dat ik er niet ben. Dat ik niet in dat lichaam zit en daar niet ben. Dit is zo vervelend want ik moest naar huis gaan en toen hield het op. Ben ik overgevoelig voor lampjes of muziek of wat? Weet iemand antwoord hierop?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Psyche
1.7K
Amadea
5 jaar geleden
Was er alcohol of waren er partydrugs bij betrokken?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn het teveel prikkels voor jou:
Druk; veel mensen, veel geluid; praten, muziek, veel zien; mensen, lichten......
Sommige mensen zijn gewoon heel gevoelig.
erotisi
5 jaar geleden
https://www.trouw.nl/home/buiten-het-lichaam-buiten-de-wereld~a928d72b/
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ik krijg dat gevoel bij strobocoop lampen. Dat is die flitslamp die lijkt op een flitser van een camera.

Antwoorden (1)

Dit is gewoon de fantasie die met je op de loop gaat.
Je hebt je waarschijnlijk een keer niet lekker gevoeld op een moment waar veel lampjes waren. Nu associeer je een dergelijke omgeving met dat gevoel. Je geest werkt zo dat hij op zoek gaat naar bevestiging. Daarbij wordt alles wat je gevoel inderdaad bevestigt vergroot en alles wat in tegenspraak is wordt verkleint of zelfs geheel genegeerd.
Op die manier ontstaat een een bijna zeker gevoel van: zie je wel, ik kan niet tegen die lampjes en die muziek. Waarna je je ook echt ziek gaat voelen.

De enige manier om dit te doorbreken is goed en zo objectief mogelijk bij jezelf te rade te gaan waarom je je niet lekker voelt. Is er een daadwerkelijke aanwijsbare oorzaak. Probeer daar dan wat aan te doen. Is die er niet dan kun je dat gevoel dus negeren. Op de duur zul je merken dat het over is.