Wordt het vergoed door de VGZ als je doorgestuurd bent naar een psycholoog?

Het kan aan mij liggen, maar de medische kosten worden nogal vaag uitgelegd door VGZ. Ik ben akkoord gegaan met mijn huisarts om psychologische hulp te zoeken voor depressie en ook suicidale gedachtes, maar ik vroeg me af of dit vergoed wordt. Ik ben overigens 18 jaar oud en mijn zorgpakket bestaat uit VGZ Ruime keuze en tand beter als enige als aanvullende verzekering.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Psyche
1.9K
ronron1212
5 jaar geleden
https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/psychologie

Antwoorden (1)

Ik zal sowieso een foto toevoegen van VGZ, waarin de psychologische zorg (die betrekking heeft op jou) wordt uitgelegd.

Met jouw verzekering wordt psychologische hulp vergoed.
Alleen:
- Indien het eigen risico nog niet verbruikt is, moet je dit eerst opmaken. Dit geldt voor basis en gespecialiseerde psychologische hulp.
- Indien jouw eigen risico voldaan is, hoef je niks meer te betalen, want de hulp wordt 100% vergoed.
- Zorg wel dat de psycholoog waar je naartoe gaat een contract heeft afgesloten met VGZ, anders moet je wel een deel zelf betalen per sessie.
- Kijk of jouw psycholoog niet meer vraagt per sessie dan het afgesproken bedrag (marktconform tarief). Anders moet je dit verschil betalen.

Wat moet je dus doen?
De psycholoog waar je mee in zee gaat bellen en vragen:
- Of ze inderdaad een contract hebben met VGZ (bij nee is het verstandig een ander te kiezen).
- Of de prijs per keer volgens het marktconform tarief is (bij nee is het wederom verstandig een ander te kiezen).

Succes!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
Het zit in het basispakket daaruit wordt het vergoed dus maakt niet uit welke verzekering
Zijn alleen wel regels voor
https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/psychologie
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Ronron1212, bedankt voor de mooie bron en aanvulling.
Je hebt helemaal gelijk dat het onder de basisverzekering valt. Maar mevrouw vroeg naar haar verzekering met aanvullende tand beter verzekering. Vandaar dat ik het VGZ overzichtje besprak en wat dat betekende. Als je 18 jaar bent, is het misschien best moeilijk te begrijpen. En omdat het ook nog een natura verzekering is, wordt het misschien nog moeilijker te begrijpen.
Maar nogmaals, jouw opmerking klopt 100%