Hoe kom je van uitstelgedrag af?

Ik heb last van uitstelgedrag.
Niet in hele erge mate, maar ik zou er graag vanaf komen.
Heeft iemand goede tips?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Psyche
1.8K

Antwoorden (1)

Zelfdiscipline ontstaat niet door jezelf te forceren, maar door bewust je primaire keuzes te maken. Kijk wat je met uitstellen denkt te ‘winnen’. En kijk daarna wat jouw voordeel is als je de dingen wel zou aanpakken en afronden. Kijk ook welke dingen je nu als vanzelfsprekend wel direct aanpakt. Hoe ga je in die situaties tot actie over, en hoe bevalt dat?

Besluit in ieder geval om een kwartier aan een taak te werken. Je belooft jezelf dat je daarna kunt stoppen. Doordat je over deze eerste drempel bent gestapt, verlaag je de weerstand en is er kans dat je met de taak doorgaat of dat je ‘m sneller weer zult oppakken.
Loop niet teveel stappen vooruit in gedachten. De ‘maar ik moet nog zoveel doen’-instelling ontmoedigt. Blijf met je aandacht bij wat je op dat moment aan het doen bent.
Als het een tijdje duurt tot je einddoel bereikt wordt, splits dan je doel op in meerdere kleine doelen. Motiveer jezelf tussendoor met complimenten en een kleine beloning voor je nieuwe gedrag.
Begin met overzichtelijke kleine stappen. Sporten doe je bijvoorbeeld de eerste week vijf minuten per dag. De week daarna tien minuten, en zo ga je door. Wacht niet op ‘zin hebben’. Begin, ongeacht hoe je je voelt. Een kleine stap zetten geeft voldoening en energie om verder te gaan en grotere stappen te zetten.
Noteer je prioriteiten, wat is het belangrijkst? En welke onderwerpen of taken zijn minder belangrijk maar wil je wel graag aanpakken. Schrijf alle dingen op waarvan je denkt dat je ze ‘zou moeten’ doen. Verander elke ‘zou moeten’ uit je lijst in ‘zou kunnen’. Als je ergens niet aan toe komt, vraag dan: “Vind ik het eigenlijk wel belangrijk genoeg?”.
Bekijk wat je steeds uitstelt maar wat je toch graag zou willen aanpakken. Dwing jezelf nergens toe maar vraag je af wat de voordelen zouden zijn als je wel tot actie zou over gaan. Noteer de voordelen en laat ze op je inwerken. Bekijk deze lijst regelmatig.
Je trekt datgene aan waar je je aandacht op richt, dus houd de veranderingen die je wenst regelmatig voor ogen. Word je bewust welke gedachten of beelden je demotiveren en verminder die en kijk welke je juist motiveren en richt je aandacht daarop.
fremar
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik geef geen min, maar de vraagsteller wil graag meer discipline ontwikkelen en beter plannen. Helaas moet je voor school veel en heb je niet de keuze om bovenstaande uit te voeren.
Amadea
5 jaar geleden
Waar staat dat de vraag over school zou gaan, PJJMulder?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Amadea, nergens.
Als je de twee vragen naast elkaar legt, zie je dat het te maken heeft met uitstellen en plannen. Het gaat dus niet om het aanleren van nieuw gedrag, bijvoorbeeld sporten.
Het gaat dus om serieus plannen van dagelijkse taken. Of het nu gaat om schoolwerk, poetsschema, zzp-er en werk plannen......
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als ik het antwoord en de bron lees, begin ik spontaan te zweven.