Kun je autisme hebben en gelijk ook hooggevoelig zijn?

Naar mijn ervaring ben ik al mijn hele leven hooggevoelig. Ik kan niet tegen harde geluiden bijvoorbeeld en ben snel overprikkeld als ik in een drukke winkel ben of in een uitgaansgelegenheid. Ik heb ook tijd en rust nodig om daarvan bij te komen. Ik schrik snel van harde geluiden. Laatst sprak ik hier met de huisarts over. Zij had ook een vermoeden van licht autisme. Dit omdat ik zwart wit denk en moeite heb met het begrijpen wat mensen zeggen of willen (tussen de regels door lezen en gemoedstoestand lezen). Nu vraag ik me af of ik tegelijk autisme kan hebben en ook hooggevoelig kan zijn. Naar mijn idee sluit het een het ander uit. Wel is het zo dat wanneer iemand verdrietig dit zeker invloed heeft op mijn gemoedstoestand.

5 jaar geleden
in: Psyche
2.4K
Ritsuka
5 jaar geleden
Niet tegen harde geluiden kunnen en snel overprikkeld zijn kunnen bij autisme horen. Wcht eerst een diagnose af, voordat je zelf vanalles gaat bedenken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Iedereen is uniek.
Je kent jezelf het beste.
Ik lees dat je heel bewust nadenkt en aanvoelt.
Is het belangrijk om etiketjes te plakken?
Is het niet beter om jezelf te accepteren, trots te worden op je uniek zijn ?
SimonV
5 jaar geleden
Zie ook:
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/psychologie/vraag/250659/asperger-combinatie-gaan-hoogsensitiviteit/

Antwoorden (1)

Prikkelgevoeligheid komt erg veel voor bij autisme. Hooggevoeligheid is geen echte diagnose, wat overigens niet wil zeggen dat het niet voorkomt. Echter als er sprake is van autisme, is de overgevoeligheid voor prikkels goed te verklaren vanuit de stoornis.

Omdat hooggevoeligheid geen stoornis is en daarom geen diagnostische criteria kent, zijn er verschillende benaderingen te bedenken:
- je beschouwt de gevoeligheid als onderdeel van de autistische stoornis en beschouwt daarmee het autisme als een fictief exclusiecriterium voor de fictieve stoornis hooggevoeligheid;
- je beschouwt de prikkelgevoeligheid die aanwezig is bij veel autistische mensen als onderdeel van hooggevoeligheid, waarbij je dan de meeste autisten zult beschouwen als hooggevoelig;
- je beschouwt hooggevoeligheid als een op zichzelf staande entiteit waarbij prikkelgevoeligheid samengaat met een bepaalde emotionele gevoeligheid, waarbij je alleen die autisten als hooggevoelig beschouwt die naast hun prikkelgevoeligheid - reeds verklaart vanuit hun autisme - óók deze emotionele gevoeligheid, empathie (iets wat vaak anders werkt bij autisme) en andere vaak genoemde kenmerken van hooggevoeligheid hebben.

Overigens kan een huisarts geen autisme diagnosticeren. Als je in je dagelijkse functioneren hinder ondervindt van de genoemde kenmerken en/of je er erg onder lijdt, kan het verstandig zijn om je door te laten verwijzen naar iemand die dit wél kan.