Heb ik last van stress? En wat kan ik hiertegen doen?

De laatste tijd heb ik het erg druk met werk en school. Als er dan ook iets uitgelegd of gevraagd wordt aan mij en ik snap het om een bepaalde reden niet, raak ik gelijk in paniek en krijg ik het erg benauwd. Dit heb ik nog nooit eerder gehad.
Ook heb ik veel vaker de neiging om te huilen, of juist erg kwaad te worden. Erg emotioneel dus.
Omdat ik het zo druk op het werk heb en ook op school, vroeg ik mij af of het de stress kon zijn en wat ik hiertegen kon doen?
Ik heb ook nog wel eens last van mijn nek en heb het erg druk in mijn hoofd.
Vooral over de benauwdheid en de emotionele uitspattingen maak ik mij een beetje zorgen.
Zijn er misschien medicijnen die ik hiertegen kan nemen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
Castle
5 jaar geleden
Je zou even kunnen sporten. Even de stress van je afgooien hiermee. Al is het maar een half uurtje. Neem geen alcoholische dranken in deze tijden. Probeer ook eens ergens NEE tegen te zeggen en niet zomaar alles accepteren. Ik heb dit in het verleden ook gedaan door teveel voor werk en mensen te doen. Soms even aan jezelf denken is echt niet verkeerd. Dit doe ik als ik veel stress ervaar en moeite heb om informatie op te nemen. Ik vermoed stress maar anders even naar de huisarts die een betere diagnose kan stellen.
Ritsuka
5 jaar geleden
Geen pillen slikken, werk aan het omgaan en verminderen van je stress.
ronron1212
5 jaar geleden
Hiermee moet je echt even langs gaan bij je huisarts. Die kan je verder helpen en onderzoeken wat er aan de hand is.
Inekez1
5 jaar geleden
Medicijnen werken (tijdelijk) tegen de symptomen. Beter ga je kijken wat de oorzaak is van je klachten en ga je daar wat aan doen. Vergelijk het met een te volle rugzak. Medicijnen halen geen gewicht uit je rugzak, ze geven je alleen een grotere rugzak zodat je denkt dat alles er nu makkelijk in past. Tot er een moment komt dat je echt helemaal kapot bent en herstel veel moeilijker is dan nu eens kritisch naar jezelf en je leven kijken om te kijken hoe je het NU minder zwaar kunt maken, niet hoe je langer met die te zware last kunt omgaan. Succes.
joro
5 jaar geleden
Dit lijkt op hyperventilatie. Als je benauwd bent in een plastic zakje in en uitademen. Verder zorgen voor voldoende nachtrust en ontspanning.

Antwoorden (1)

Jazeker zijn er medicijnen die jou kunnen helpen. Daar moet je dan wel voor naar een arts die jouw klachten op de juiste waarde weet in te schatten.

Ik hoop echter dat je de oplossing niet (alleen) daarin zoekt. Je geeft zelf al een mogelijke reden waarom je last hebt van je genoemde klachten. De druk is hoog. Zorg goed voor jezelf in deze tijden. Goed en lang slapen (minimaal 8 uur), goed en gezond eten (bouwstoffen die je overbelaste geest en lichaam hard nodig hebben om de druk waar jij ze aan blootstelt te kunnen opvangen), en gewoon ook je rust en je ontspanning pakken. Liefst door weinig prikkels tot je te nemen, dus niet die telefoon oppakken en daar je tijd mee verdoen. Nee, geef toe aan je gevoelens, huil, wordt boos (zonder een ander daar mee op te zadelen), maar bovenal zorg dat je in evenwicht blijf. Sommige ontladen door sport, lange wandelingen, een avond muziek luisteren, of van je af praten bij mensen die je vertrouwd, of door meditatie, zoek de manier die bij jou past. En besef dat je niet alles tegelijk kan uitvoeren. Zorg voor jezelf! Een ander doet het nooit zo goed zoals jij wel goed voor jezelf kan (of leert) zorgen.