Hoe kan men het beste van chronische hyperventilatie afkomen?

Hoe kan men het beste van chronische hyperventilatie afkomen? En dan voornamelijk van het onwerkelijke gevoel, alsof men elk moment kan wegvallen. Cognitieve gedragstherapie, antidepressiva, haptotherapie, fysiotherapie, iets anders..... ?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
Erna55
5 jaar geleden
Je bent eerder door de huisarts gediagnostiseerd, deze zal je toch wel verwezen hebben naar een passende hulpverlener ?
Reddie
5 jaar geleden
Van ''het onwerkelijke gevoel'' kun je juist niet af komen.
Dat wordt opgewekt door een te laag CO2 gehalte in je bloed, dat juist veroorzaakt wordt door de hyperventilatie. Dat is dus niet alarmerend.
Dat gevoel moet je juist accepteren. Als je dat niet doet, ga je van dat gevoel juist nog meer hyperventileren.

Antwoorden (2)

Bij mij is 35 jaar geleden dezelfde diagnose gesteld en mijn huisarts adviseerde me om yoga te doen. Daar was ik totaal geen voorstander van, maar na een half jaar yoga heb ik daarna nooit meer een dergelijke aanval gehad. De yoga die ik deed (weet de naam niet meer) richtte zich op de manier van ademhalen.
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
De yoga die ik deed was Hatha Yoga.
Meditatie en yoga denk ik. Door meditatie leer je jezelf beter kennen. Leer je automatische gedragspatronen te observeren en uiteindelijk schep je ruimte in jezelf om die gedragspatronen te ontkoppelen van je snelle gedachten. Waardoor je dus leert hoe je ook anders kan reageren. Simpel omdat je je bewuster wordt van jezelf. Yoga, en dan voornamelijk de langzame vorm (bv yin yoga of Kasmir yoga) helpt je ook om bewuster van je lichaam te worden. Langzaam oefeningen doen zorgt in eerste instantie voor een snelle ademhaling maar door in dezelfde houding te blijven gaat ‘automatisch’ je ademhaling dieper en dus langzamer te worden. Mijn ervaring is dat je dan meer in je lichaam zit en minder in je hoofs. De energie die in je hoofd zit (paniek, snel en flitsend denken) moet naar je lijf toe. Daar moet de energie, de beweging, zitten. Wandelen helpt ook om je ademhaling dieper te krijgen. Mediterend wandelen op een stil stukje in de buurt doet wonderen, maar niet na 2 of 3 x. Dit moet je zien als een spier die je moet ontwikkelen zodat ie beter functioneert. Gun jezelf die ruimte! Gun jezelf een fijner leven. Investeer in jezelf.