Wat kan ik doen als ik een paniekaanval krijg vlak voor het slapen gaan?

Ik woon alleen, ik zoek manieren om rustiger te worden.

5 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Ritsuka
5 jaar geleden
Ben je hiervoor in behandeling?
Amadea
5 jaar geleden
Dat is niet voor een ander te beantwoorden. Ik heb geen ervaring met paniekaanvallen. Om rustig te worden zou ik zelf zachte muziek opzetten en daar dan in het donker intens naar luisteren.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Overdag sporten, en ook gezond en voldoende eten. Gebrek aan lichaamsbeweging, slecht dieet, in combinatie met stress kan dit soort klachten geven. De stress wordt dan vaak behandeld (wat natuurlijk wel goed is om te doen), maar aan de andere factoren wordt vaak niets gedaan. In bevolkingsgroepen die in de natuur leven zoals Indianen stammen in de Amazone komen dit soort klachten bijna nooit voor terwijl het leven daar ontzettend veel harder en veel stressvoller is dan hier.
Quidplura
5 jaar geleden
Je zou yoga of meditatie kunnen proberen. Beide kan ook. Blijf dit consequent doen, zodat je hier makkelijk mee kan beginnen wanneer je een aanval krijgt. Het helpt ook om dieper te slapen.
Zorg er verder ook voor dat je een goed ritme hebt in je dagelijks leven. Gezond eten, genoeg bewegen, etc.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
hier een goede hulp om goed in slaap te komen, en nog gratis ook
Sneller in slaap vallen en beter slapen
https://www.youtube.com/watch?v=JbLC6aOcTsk

Antwoorden (1)

Eerst zul je de paniekaanval zelf wat onder controle moeten zien te krijgen. Wat kan helpen:
· Realiseer je dat je klachten ongevaarlijk zijn. Er is in feite niets aan de hand. Het zijn maar irreële gevoelens van angst.
· Bedenk je dat de angst tijdens een aanval vanzelf weer minder wordt.
· Probeer rustig te ademen.
· Zoek afleiding. Kijk bijvoorbeeld naar je omgeving, drink water, tel in je hoofd tot honderd.

Misschien helpt het hierna ter afleiding nog even iets ontspannends te lezen of aan een rustige ervaring te denken, probeer daarna in bed je lichaam volledig te ontspannen.
Wat mij helpt is mindfulness:
Adem bewust in. Probeer tijdens het inademen zoveel mogelijk je buik naar voren te laten komen (je navel dus), niet je borst. Voel hoe de lucht naar binnen stroomt. Adem uit, en voel hoe je ontspant bij iedere uitademing. Alsof je niet alleen lucht, maar ook alle spanning uitademt. Hou dit vol tot je in slaap valt. Het kan zijn dat je gedachten afdwalen, dat geeft niet, maar keer zodra je dit merkt terug naar (het letten op) je ademhaling. Ikzelf tel elke ademhaling (het oude ‘schaapjes tellen’), zo “blijf ik bij de les”. Welterusten.

Trucje dat ik las om in slaap te vallen: je ademt in (vier seconden), je houd je adem vast (zeven seconden) en je ademt uit (acht seconden). Die combinatie zou voor een chemische reactie in je hoofd zorgen en je hartslag laten dalen.
SimonV