Wanneer word je gedioagnoseerd met een depressie?

Ik loop al een tijdje bij de ggz wegens angstklachten. Maar een tijdje geleden kreeg ik last van suicidale gedachtes, depresieve gedachtes, had heftige stemmingswisselingen, overweegde zelfmoord en heb een verminderde eetlust. Dat al voor ongeveer drie a vier maanden. Ik weet zeker dat ik een vorm van depresie heb en wil graag hulp.
Ik heb het mijn psycholoog al verteld en helpt mij ook daarbij.
Maar wanneer word je gediagnoseers met depresie?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Antwoorden (1)

Jouw psycholoog zal de DSM-IV-TR-criteria gehanteerd hebben. Voor het diagnosticeren van een depressie moeten één of twee van de volgende elementen aanwezig zijn:
A. Gedeprimeerde stemming (1) of verlies van belangstelling of genoegen (2).
Bij deze twee criteria moet worden uitgesloten dat ze zijn veroorzaakt door een lichamelijke aandoening of stemmingsincongruente wanen of hallucinaties. Het volstaat om één van deze symptomen te hebben indien het gepaard gaat met minstens vier van de volgende symptomen:
Gedeprimeerde stemming gedurende het grootste deel van de dag.
Duidelijke daling van belangstelling in aangename activiteiten.
Veranderende eetlust en duidelijke gewichtstoename of gewichtsverlies.
Verstoord slaappatroon of slapeloosheid of meer slapen dan normaal.
Veranderingen in activiteitenniveaus, rusteloosheid of zich beduidend langzamer bewegen dan normaal.
Vrijwel alle dagen vermoeidheid of energieverlies.
Gevoel van schuld, hulpeloosheid, bezorgdheid, en/of vrees.
Verminderde capaciteit om zich te concentreren of besluiten te nemen.
Suïcidale gedachten.

B. De symptomen voldoen niet aan de criteria voor een gemengde episode.
C. De symptomen veroorzaken klinisch significant lijden of belemmering in sociale, beroepsmatige of andere belangrijke omstandigheden.
D. De symptomen zijn niet het gevolg van directe fysiologische effecten van middelengebruik (bijvoorbeeld drugs of medicatie) of een somatische aandoening (bijvoorbeeld hypothyreoïdie).
E. De symptomen kunnen niet beter worden verklaard door rouw, bv. na het verlies van een geliefde persoon, de symptomen duren langer dan twee maanden of worden gekenmerkt door belemmering in het functioneren, preoccupatie met waardeloosheid, suïcidale gedachten, psychotische symptomen of psychomotorische retardatie.
Er kan onderscheid gemaakt worden in de ernst van een depressie aan de hand van het aantal symptomen, hierbij dient wel in ogenschouw te worden genomen dat de mate van lijdensdruk voor het grootste gedeelte de ernst van een depressie bepaalt.
_________________
De manier van denken bij een depressie is negatief en wordt gekenmerkt door denkfouten (zoals irreële verwachtingen). Deze denkfouten versterken de depressie. Er valt veel winst te halen door deze gedachten op te sporen en om te buigen:
https://maken.wikiwijs.nl/bestanden/688034/Module%20denkfouten%20faalangst.docx
SimonV