Wordt het zich ergeren aan anderen intenser naarmate men ouder wordt?

Ik merk het bij ouderen en intussen ook bij mezelf hoewel ik nog maar 46 ben.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Psyche
1.8K
Ivana
5 jaar geleden
Als je je aan anderen gaat ergeren denk ik dat je inboet aan flexibiliteit. Je verstart als het ware, denkend dat je nu wel hebt uitgevonden hoe het leven in elkaar zit. Maar die richtlijnen gelden niet voor iedereen. Andere mensen hebben misschien nog niet jouw ervaringen doorgemaakt en moeten nog bijleren. Of ze hebben andere behoeften en vullen het leven anders in. Blijf met verbazing om je heen kijken, leer bij en gun anderen hun eigen levenswijze. Dan blijf je langer gezond en gelukkig.
Amadea
5 jaar geleden
Het lijkt mij eerder andersom. Hoe ouder je wordt, hoe meer je inziet dat ieder mens uniek is en z'n eigen-aardigheden heeft.
Computoon
5 jaar geleden
Ik denk dat het niet zozeer de leeftijd is maar het "minder te doen hebben" en dat is (op een bepaalde manier) ook aan leeftijd gebonden. Wie het zeer druk heeft, heeft minder de tijd om zich druk over wat anderen doen en denken. Dat wordt anders als je, bij wijze van spreken, 's morgens opstaat om te wachten tot het weer avond wordt. Kijk maar eens naar een programma als de Rijdende Rechter; als het moet kunnen mensen zich werkelijk aan elke kleinigheid van de buren ergeren, bij gebrek aan iets wat er werkelijk toe doet.

Antwoorden (1)

Ik denk niet dat je dit zo in z'n algemeenheid kunt zeggen.

Bij *sommige* mensen zal dit zo zijn. Of het is niet zo, ze ergerden zich altijd al, maar ze houden zich op latere leeftijd minder in.

Die mensen die zich ofwel meer ergeren, ofwel zich minder inhouden, die vallen jou op. Mensen die juist milder en/of terughoudener worden, die zie je niet. Daardoor *zie* je een toenemende irritatie, zonder dat die er persé echt *is*.

Voeg daaraan toe dat je om je heen vaak datgene ziet waarin je jezelf herkent (ooit voor het eerst een kinderwens gehad en toen ineens heel veel kinderwagens gezien in de stad?), en je snapt dat jouw waarneming flink kan verschillen van de realiteit.
_
Overigens heb ik bij mezelf gemerkt dat ik me minder erger aan anderen, en anderen als vriendelijker en ontspannener ervaar, sinds ik enkele jaren geleden na een aha-moment mijn *eigen* houding heb aangepast. Door deze kleine verandering aan/in mezelc heb ik de hele wereld veranderd. Althans, zo voelt het.
Toegevoegd op 17 augustus 2018 20:46: tekst
Cryofiel