Wat is het verschil tussen meedogenloosheid en egocentrisme?

Ik vroeg mij af wat het verschil is tussen meedogenloosheid en egocentrisme?

Zijn er gelijkenissen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Psyche
1.5K
Antoni
5 jaar geleden
Men kan ook meedogenloos zijn in een ander belang dan in het eigenbelang, bijvoorbeeld om zijn kinderen of zijn vaderland te beschermen tegen (vermeend) gevaar of vijanden.
Ivana
5 jaar geleden
@Amadea: Is egocentrisme dan hetzelfde als narcisme?
Amadea
5 jaar geleden
Egocentrisme is de kern van een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Daar komt onder meer bij dat ze een onderontwikkeld inlevingsvermogen hebben en geen rekening met anderen houden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Thx voor het antwoord Amadea, egocentrisme is dit een ziekte? Zo ja, is het te genezen?

Antwoorden (1)

Meedogenloos betekent: zonder medelijden, geen greintje mededogen kunnen voelen. "De meedogenloosheid van de soldaten van de vijand was een reden dat men door bleef vechten". Maar daaruit blijkt niet dat die soldaten alleen maar aan zichzelf dachten, nee, die hadden hun gezamenlijke doel.

Iemand die egocentrisch is betrekt alles op zichzelf, die beschouwt steeds het eigen 'ik' als het middelpunt. Egocentrisme is de neiging om zichzelf als middelpunt van alles te beschouwen. Maar dat impliceert niet dat men zich niet kan inleven in het leed van anderen. Ze zijn alleen niet zo gemotiveerd om dat te doen. Maar komen ze daar zelf beter door uit de bus dan kunnen ze het wel.

Het zijn twee verschillende termen, die geen overeenkomst hebben. Je kunt de begrippen niet met elkaar vergelijken.
Toegevoegd op 15 juli 2018 13:58: bron
Amadea