Is een beperkt gebruik van oxazepam schadelijk?

Ik ben een man van 39 met ADHD en slik dexamfetamine. Dit helpt op zich goed. Maar ik heb wel vaak last van heftige spanning, onrust, agitatie. Dit had ik trouwens ook al voor de dex. Ik heb ook oxazepam. Ik slik hier ongeveer 3 a 4 tabletten per week van (5mg). Meestal halfjes, soms voor het slapen. Nooit meer dan 1,5 per dag. Ik heb veel hierover gezocht op internet en ken de gevaren: gewenning, verslaving, steeds meer nodig hebben voor effect etc. Ik vraag me af of de lage dosering die ik slik schadelijk is. Kan ik dit langdurig blijven doen zolang ik het bij 3 a 4 per week houd? Ik kan het hier echt bij houden. Of is dit slecht voor mij? Gaat dit na verloop van tijd ook minder effect geven zodat het niet meer werkt?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Psyche
5.2K
fremar
5 jaar geleden
Dit zou je best met je behandelende dokter bespreken.
Beau1908
5 jaar geleden
Ik heb zelf wel ervaring met oxazepam. Ik gebruik het echter alleen in hoge nood (hyperventilatie, paniekaanval). Dan gebruik ik een kwartje van een tablet van 10mg. Ik moet ook zeggen, ik ben heel gevoelig voor medicijnen en andere lichaamsvreemde stoffen en reageer wellicht weer sterker/anders dan u op deze medicatie. Zeker icm andere medicatie kunt u het beste met deze vraag naar uw ha gaan. Deze heeft de oxazepam ook voorgeschreven neem ik aan en is dus op de hoogte van uw dexamfetamine gebruik. Dat gezegd hebbende denk ik niet dat de combinatie van die 2 heel erg is, al is het natuurlijk nooit erg goed om zulke dingen te gebruiken. Als je de oxa kunt beperken zou ik dat dus zeker doen. 4x pw een halfje van 5mg (=2,5mg) kunt u een aantal weken doen bij hoge uitzondering, maar daarna zou ik het terug dringen naar 2x pw of in hoge uitzondering wanneer er echt nood is. Wat mij ook hielp/helpt is passiflora rustgevend extra sterk van A. Vogel en magnesium. Probeer dat eens. Succes.

Antwoorden (1)

Vanzelfsprekend kan niemand vertellen of beperkt gebruik van oxazepam, samen met dexamfetamine, in jouw geval schadelijk is. Dat kan alleen je huisarts.

Over het algemeen: vier tabletten per week is te veel. Benzodiazepines zoals oxazepam geven vrij snel gewenning. Dezelfde dosis werkt dan minder goed als voorheen, waardoor mensen vaak genoodzaakt zijn een hogere dosis te slikken. De beste manier om ervoor te zorgen dat deze middelen blijven werken, is door ze intermitterend te gebruiken. Dat wil zeggen niet dagelijks, maar hooguit twee dagen per week. Op die manier treedt geen lichamelijke en geestelijke gewenning op.
SimonV