Wat is de beste manier om school en werk vol te houden als je last hebt van depressies?

Ik heb een dystyme stoornis en zo gaat t periodes wat beter en drna stort ik weer volledig in en het is bijna onmogelijk om alles vol te houden. Maar huur en vaste lasten enz moeten wel worden betaald. Iemand advies? Psycholoog en dat soort dingen bedoel ik niet, die heb ik al jarenlang gehad.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
ronron1212
5 jaar geleden
Als je op school zit woon je dan al zelfstandig ? hoe oud ben je ?
Erna55
5 jaar geleden
Het lijkt erop dat je toch nog wel begeleiding nodig hebt.
Je zegt : psycholoog " en dat soort dingen" heb ik jarenlang gehad. Het lijkt dat je nu geen begeleiding meer hebt. Maar met een chronische aandoening kan het juist zinnig zijn om wel begeleiding te houden, voor de momenten dat je weer " volledig instort" .
Ga naar je huisarts en vraag verwijzing naar een passende hulpverlener.

Antwoorden (1)

Ik denk dat het goed is om wel in het ritme van werk te blijven zitten. Het kan een voldoening en het gevoel dat je nuttig bent geweest op een dag. Het is wel belangrijk om hier je grenzen aan te geven. Als het een periode niet zo goed gaat, dan zou ik een stap terugnemen als je denkt dat dat helpt. In Nederland hebben we gelukkig wel vangnetten daarvoor. Zo kan je je Ziekmelden op het werk maar wel gewoon uitbetaald krijgen of een uitkering aanvragen. Daarvoor ga je wel een soort traject in waarbij een psycholoog moet constateren dat je inderdaad niet in staan bent om volle tijd te werken.

Maar als het chronisch is, zou je dan geen antidepressiva kunnen nemen zodat de dalen wat minder diep zijn? Ik maak op uit je laatste zin dat je een beetje klaar bent met psychologen. Dat kan ik me voorstellen als er niet echt verbetering in komt. Misschien is het gewoon echt een tekort van je geluksstofjes in je hersenen en heb je daarmee dikke pech. Dan kan medicatie echt helpen.

Verder: op tijd slapen, 8 uur slapen (maar niet langer), wandelen met een lekker muziekje op voor als je behoefte hebt aan rust en alleen zijn, of juist met vrienden of familie leuke dingen doen die ontspannend zijn.