kun je een posttraumatisch stresssyndroom oplopen als je hevig gepest wordt?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Psyche
3.1K
Antoni
5 jaar geleden
Bedoel je een posttraumatische stressstoornis?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Antoni. Beide termen worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Of dat kan. Bij plagen zijn de plaaggeesten aan elkaar gewaagd maar bij pesten is er sprake van een zeer groot verschil in macht. De gepeste voelt zich niet alleen machteloos maar is daadwerkelijk machteloos. De gepeste heeft geen invloed op de situatie, dat is geen zwakte, zelfs de mensen in zijn omgeving hebben meestal geen invloed om de situatie te veranderen, zo machtig kan een pester zijn. Hoe eenzaam is de gepeste.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja, dat kan inderdaad. Zelf ben ik als kind tien jaar lang dagelijks gepest (buitensluiten, vernederen, uitschelden) van kwaad tot erger. Nu tien jaar later heb ik er nog erg veel last van. Ik schrik heel snel, ik begin te trillen en te zweten als mensen te dicht bij me komen (dicht achter me lopen bv.), ik word misselijk als ik voor mezelf moet opkomen en klap vaak ook dicht, ik heb nog steeds een soort onheilspellend idee dat mensen me zomaar uit het niets helemaal verrot gaan schelden ook al weet ik rationeel dat dit onwaarschijnlijk is. Toch gedraagt mijn lichaam zich compleet anders, de spanningen liegen er niet om en maken het heel echt. Geen idee hoe en of ik er ooit nog vanaf kom, ik durf geen relaties aan te gaan en vind het zelfs al ongemakkelijk als ik jarig ben, omdat de aandacht dan op mij is gevestigd en daar raak ik heel erg gespannen van. Ik link het terug naar het gevoel van niks waard zijn en er niet mogen zijn, van toen. Al een jaar in therapie maar het is hardnekkig

Het beste antwoord

Ja, helaas wel.
Van de slachtoffers van pesten ontwikkelen 27,6% van de jongens en 40,5% van de meisjes PTSS.
De meeste mensen met PTSS werden dagelijks of minimaal twee keer per week gepest.
Door het pesten kan je een trauma oplopen, met als gevolg angsten, slaapstoornissen, extreme spanning, hevige schrikreacties, nachtmerries en regelmatige herinneringen die als herbelevingen terug komen.

Soorten van pesten:
Fysieke agressie: schoppen, slaan, duwen, trekken, laten struikelen.
Negatieve opmerkingen maken over de kleding, het uiterlijk of gedrag.
Buitensluiten, zeggen dat de ander niet mee mag doen.
Communicatie: uitschelden, een bijnaam geven of roddelen, nadoen, uitlachen, vernederen, naroepen.
De ander de schuld geven van dingen die hij niet gedaan heeft.
Negeren: niets terugzeggen, doen alsof de ander er niet is.
Spullen afpakken, verstoppen of kapot maken.
Bedreigen.
SimonV
5 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dat kan. Dat heb ik zelf daardoor gekregen. Je kunt er wel wat aan doen met behulp van een therapie of psycholoog. Ik heb emdr gehad en veel praten. Niet bij de pakken neerzitten hoor. Je kunt er echt uit komen.