Zelfmoord dreiging als ik tussen de lijnen lees, wat doe ik?

Ik heb juist een raar bericht gekregen van een collega en vriend. (heeft nog in mij klas gezeten) Als ik tussen de lijnen lees dreigt die ermee om zelfmoord te lezen (zegt het niet vlakaf) 'hij is op en hij 'kan niet meer' daar neemt die 'afscheid'

Ik heb totaal geen idee wat ik nu moet doen. Ik heb onmiddellijk gereageerd dat die niks gek moet doen en als die wil praten dat die mij altijd kan bellen. Ik ben 'maar' een collega en een kameraad van hem. Zijn vrouw weet dat hij 'afscheid' heeft genomen maar zij zit op haar werk.

Wat doe ik nu? Kan ik de politie inschakelen en als blijkt dat dit een loose dreigement was kan ik dan in de problemen komen? Moet ik mij er wel mee bemoeien?
Ik weet dat er nummers zijn die je kan bellen maar ik maak me zorgen dat ik in de problemen kan komen als ik die inschakel en het 'aandacht vragen' is. Ook kan mijn kameraad soms wat raar doen. hij is van thuis weg gegaan vanwege ruzie. hij heeft ook al ruzie gehad met zijn vrouw.

Die jongen heeft al veel pech gehad maar aangezien ik al heb gelezen dat die dat er mee dreigen het juist niet doen... Ik blijf me toch wel zorgen maken. Zowel over hem als wat ik nu moet doen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.5K

Antwoorden (2)

Bel met 113 (0900-0113). Zij kunnen je advies geven wat te doen. Kan ook anoniem of via de chat op hun website
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je je op deze manier zorgen maakt om iemand dan kan je altijd de politie inschakelen. De politie kan in gesprek gaan met je vriend, een inschatting maken en zo nodig vervolghulp inschakelen.

Laat je niet weerhouden door de vrees dat het mogelijk loosalarm is. Beter een keer extra hulp inschakelen dan te weinig.