Hoe kan ik beter tegen 'enge' dingen over lichaam?

(Met vieze bedoel ik niet echt eng, maar in mijn oren)

Hallo,

Ik heb al sinds dat ik klein was last van een probleem; altijd als er bijvoorbeeld een filmpje of gewoon een gesprek gaat over het lichaam (Bloed, nieren, darmen, longen etc.) krijg ik daar een eng gevoel bij, zo vouw ik mijn handen en tenen dubbel. Ik probeer altijd wel gewoon verder te luisteren om er wel wat van te leren, maar toch ben ik opzoek naar tips zodat ik er wat beter tegen kan. Want ook als ik het ziekenhuis binnenloop krijg ik hetzelfde gevoel en dat is erg vervelend.

Groetjes,
Lola

Toegevoegd na 23 seconden:
Vieze = enge*

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het kan zijn dat je ooit wat hebt meegemaakt waardoor je zo een akelig gevoel hebt bij het idee is dat zo?

Antwoorden (1)

Nou Lola dat is heftig als het zo veel effect op je hebt. Je zal vast niet de enige zijn maar lastig is het wel.
Misschien dat het helpt als je voor de 'akelige' benamingen een vertaling maakt voor jezelf. Maak van bloed bijvoorbeeld water, nieren een vuil filter, hart een pomp, longen een luchtfilter. Wees er creatief in en zo krijg je wellicht wat minder beladen woorden die voor jou minder beladen zullen zijn. Ik verwacht dat als dat lukt het na verloop van tijd geen probleem meer zal zijn.
Lukt het niet vraag dan gerust hulp bij de huisarts of een psycholoog om te voorkomen dat dit zoveel impact gaat krijgen waardoor je functioneren in het gedrang komt.

Succes, Ben