Heeft er iemand boeken, artikelen of tips over ''omgevingspsychologie''?

Ik ben benieuwd wat de achtergronden zijn voor het kiezen van een plek in een ruimte. In een klaslokaal bijvoorbeeld zullen sommigen altijd een hoekje uitkiezen en anderen zonder problemen ergens in het midden gaan zitten. Ik ben benieuwd of er een boek, artikel of persoon is met een duidelijke uitleg hierover.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.9K
Erna55
6 jaar geleden
Er zijn geen psychologische conclusies te trekken uit het enkele feit dat iemand een bepaalde plaats kiest in de klas.

Antwoorden (1)

In Picarta vond ik de volgende titels:

Omgevings-psychologie / onder red. van A.J.J. Mannaerts, P.J.G. Keuss, G. ten Hoopen.
Amsterdam [etc.] : Swets & Zeitlinger, cop. 1990. ISBN 90-265-0808-5
Samenvatting:
Artikelen over de wederzijdse beïnvloeding van de fysieke kenmerken van de omgeving enerzijds en de cognitieve en emotionele eigenschappen van de mens anderzijds.
De auteurs (vrijwel allen psychonomen) trachten een beeld te geven van de manier waarop fysieke kenmerken van de omgeving enerzijds en cognitieve en emotionele eigenschappen van de mens anderzijds elkaar beïnvloeden. De omgevingspsychologie, zo betogen de auteurs, bestudeert dit spanningsveld. De consequenties van de interactie worden weergegeven in een zestal thema-hoofdstukken, die onderling goed op elkaar zijn afgestemd. Het boek is geschreven in helder maar sterk technisch Nederlands. Ondanks de nadruk die de auteurs leggen op de Amerikaanse herkomst van hun onderzoeksresultaten is het gebruik van oorspronkelijk Nederlands materiaal en de keuze van voorbeelden uit Nederlandse context zeer opvallend. Een zeer informatief boek voor een erudiet publiek.

Psychologie van bouwen en wonen : inleiding tot de omgevingspsychologie / door Gerda Smets. Deventer : Van Loghum Slaterus, cop. 1979. ISBN 90-6001-528-2
De auteur is er uitstekend in geslaagd een leerboek te schrijven in de omgevingspsychologie, dat tegelijkertijd een coherente inleiding vormt voor de geïnteresseerde leek. Dat is op een dermate leesbare manier gebeurd - daar waar de niet-psycholoog het pad bijster dreigt te raken helpt een goedgekozen voorbeeld - dat aan de uiteindelijke doelstelling van het boek (het bruikbaar maken van de omgevingspsychologie voor planologen en architecten) ruimschoots wordt voldaan. Maar niet alleen voor deze beroepsbeoefenaren, doch voor een ieder die geïnteresseerd is in de wisselwerkng tussen het fysisch leefmilieu en de beleving daarvan is dit een zeer lezenswaardig boek.
Amadea