Hoe om te gaan met stemmingswisselingen?

Ik heb sinds een paar maanden enorm last van stemmingswisselingen. Ik heb wel 100 verschillende stemmingen op één dag. Ik kan een paar minuten super vorlijk zijn en even later kan ik me opeens echt superdepri voelen. Ik heb er ook echt last van. Ik laat me teveel meeslepen doot die stemmingswisselingen en emoties, zonder dat ik dat wil. Echt pas sinds een paar maanden. Daarvoor was ik daar veel sterker in. Als het dan ff niet meezat liet ik me niet zo door mn emoties meeslepen als nu. Ik word er echt gek van. Weet iemand hoe ik kan omgaan met mijn stemmigswisselingen en hoe ik deze kan tegengaan? En hoe het eigenlijk komt dat ik me opeens zo door mijn emoties laat meeslepen en dat ik daar een tijd geleden veel beter mee om kon gaan? Hoe ook dit tegen te gaan?

Toegevoegd na 32 seconden:
Vorlijk = vrolijk

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
2.5K
Ritsuka
6 jaar geleden
Hoe oud ben je?
Als je er echt veel last van hebt, kun je je via je huisarts laten doorverwijzen naar iemand die je kan helpen.
Probeer er verder op te letten dat je goed eet, op tijd naar bed gaat, en gebruik geen dingen als energydrink.
Cryofiel
6 jaar geleden
Ben je zo ongeveer 12 jaar oud?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank voor de reacties!! Nee, ik ben 17.

Antwoorden (2)

Een bipolaire stoornis, ook wel manische depressie genoemd, gaat gepaard met heftige stemmingswisselingen. Periodes van extreme energie (manie) worden afgewisseld met depressieve periodes. Tussendoor zijn er periodes van remissie, dat wil zeggen, rustige periodes.

Om een bipolaire stoornis vast te stellen is een grondige, zorgvuldige diagnose vereist. Het is niet uitzonderlijk dat meerdere onderzoeken nodig zijn. Denk jij dat je te maken hebt met een bipolaire stoornis? Neem dan contact op met je huisarts. Hij of zij kan je verder helpen en doorverwijzen.
fremar
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Een bipolaire stoornis wordt toch gekenmerkt door veel tragere stemmingswisselingen? Dus niet een kwartiertje het ene en dan een kwartiertje het andere, maar een paar dagen het ene en dan een paar dagen het andere? Of kan het ook sneller?
De verschijnselen die je beschrijft zijn kenmerkend voor de puberteit. Je hormonen gaan dan allerlei dingen doen die ze nog nooit eerder hebben gedaan. Daardoor veranderen ook je hersenen. Je bent in een turbulente fase van je ontwikkeling.

Er is weinig aan te doen - hooguit kun je merken wat er gebeurt, en geleidelijk leren ermee om te gaan.

Voor de rest zul je die stemmingswisselingen maar moeten accepteren. Probeer om ze voor jezelf en voor je omgeving zo draaglijk mogelijk te maken. Je merkt bijvoorbeeld vanzelf wanneer jij onuitstaanbaar wordt voor jouw omgeving (meestal is dat het geval wanneer jij de mensen in jouw omgeving onuitstaanbaar vindt). In zo'n geval kun je het beste iets zeggen als "sorry mensen, ik voel me ineens helemaal depri, sorry, maar het is beter als ik me nu even terugtrek"... hoe moeilijk dat ook is, juist dankzij die stemmingswisselingen. Houd het bij jezelf, daar komt het op neer.

Mocht het nu echt té erg worden, maak dan een afspraak met de huisarts. Die kent zelf honderden pubers, en uit de vakliteratuur vele honderdduizenden pubers. Daardoor kan hij beoordelen of jouw stemmingswisselingen nog als normaal kunnen worden gezien, of dat er iets meer aan de hand is.

Cryofiel