wat doe ik tegen de zenuwen?

Ik heb de laatste tijd, sinds ongeveer 2 jaar, last van mijn zenuwen. Het lijkt wel alsof het steeds erger wordt. Ik heb hier voornamelijk op school erg last van. Het is nogal moeilijk uit te leggen maar het is eigenlijk dat mijn lichaam soort van schrikt, en ik tril nogal. Ik heb deze symptomen alleen op school! en ik wordt er een beetje gek van, want dit is de enige reden dat ik met tegenzin naar school ga. Elke keer als ik in de les zit ben ik constant zenuwachtig en erg gespannen. Als de leraar mijn naam noemt schrik ik, en dat is te merken aan m'n hoofd die dan een schokkerige beweging maakt en dat komt nogal gênant over. En nog een voorbeeld: onverwachtse geluiden waar ik van schrik, zoals een pen die van de tafel valt of als de bel gaat als het lesuur voorbij is. Ik had laatst ook een betogende voordracht voor Nederlands. Ik was niet normaal zenuwachtig en hierdoor was mijn presentatie gewoon zeer slecht. Mijn inhoud was wel goed, maarja uiteindelijk een 5 gekregen.

Ik heb veel dingen opgezocht op internet over dit probleem, maar kan echter niks vinden. Ik ga ook regelmatig naar de sportschool sinds ongeveer 2 jaar. Misschien heb ik wel mijn zenuwstelsel beschadigd door het trainen?

Dit is echt een groot probleem, omdat ik me niet goed kan concentreren in de les, mede doordat ik constant zit te denken aan dat ik niet moet trillen. Ik wil graag serieuze antwoorden, en kom dus niet met die bullshit van ''haal rustig adem'' ofzo.

Ik ben 17 jaar btw

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
Erna55
6 jaar geleden
Ga naar de huisarts en vertel daar waar je last van hebt.
Overigens kun je je zenuwstelsel niet beschadigen door te trainen.
Cryofiel
6 jaar geleden
Het kan een psychisch effect zijn dat zichzelf in stand houdt. Overleg met je huisarts over de beste aanpak.

Antwoorden (1)

Door normaal trainen kan je geen zenuwen kapot maken,
wel kan het een extra belasting zijn als er al een tekort ergens van is.
Dat is echter minimaal, dus lekker doorgaan met trainen.

Vooral omdat je ook fysieke verschijnselen merkt, o.a. het trillen denk ik aan een fysiek tekort. Zeer waarschijnlijk magnesium, maar dat hoeft niet het enige tekort te zijn.

Toegevoegd na 7 minuten:
Mijn antwoord / advies: Twee keer per dag 200mg magnesium citraat met water innemen, ruim voor en na een maaltijd en niet tegelijk met voedsel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Grotendeels eens ...
Maar niet altijd werkt slikken, vaak niet zelfs. Probeer zechsal ergens te kopen. Heb je een tekort dan merk je dat als je huid gaat prikken als je erin baadt. (Hetzij helemaal, hetzij voeten alleen)
B12tekort is ook nog een optie of een overdosis vitB6 (gebruik je supplementen?). Laat je liefst goed nakijken bij een goede arts die verstand heeft van zaken. (Een ortho-arts, geen therapeut)
Verdiep je eerst goed in de B12 materie alvorens naar de huisarts te gaan ... Artsen hebben tegenwoordig weinig kaas gegeten van tekorten, het zou in deze tijd niet meer zo vaak voorkomen.... Yeah right.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mee eens.
Magnesium vlokken bedoel je toch, het is ook als magnesium olie te koop (of zelf ervan maken), dat kan je smeren.
Werkt goed, heb ik bij meerdere mensen ervaring mee.
Het wordt ook wel als badzout verkocht: magnesium-chloride vlokken. Waarom slikken vaak niet werkt: er worden verkeerde vormen genomen, bijvoorbeeld mg-oxide wat nauwelijks opneembaar is, maar ook over kruidvat / tuinen mg-citraat heb ik mijn twijfels.
Ook vaak (veel) te weinig om een tekort weg te werken. Met een (voeten)bad kan je lichaam net zoveel opnemen als het nodig heeft, dat werkt soms zelfs per direct.